Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

Dizel Motorlara dair...

Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti EX_PRO » 15 Aralık 2008 18:15

bu konuyu forum donanimhaberde O.B.K isimli bir arkadaş yazmış gayet güzel ve anlaşılır biçimde oldugundan sizlerle paylaşmak istedim.


Herkese merhabalar.

Forumda teknik konular başlığında uzun uzun her türlü teknik meseleyi açıklamamıza rağmen çoğu arkadaşın sadece ihtiyacı olduğunda teknik yardım başlıklarını görüntülemesinden dolayı bazı teknik bilgileri bu başlıkta da vermek istiyorum.

Bu başlıkta Turboşarjlı araçların nasıl kullanılması gerektiğini dilim döndüğünce anlatmaya çalışacağım.

Turbolu araçlar hakkında dilden dile birsürü söylenti dolaşmaktadır. Bu forumda da herkes birşeyler yazıyor. Ancak ben mümkün olduğunda teknik olarak ama anlaşılabilir seviyede anlatmaya çalışacağım. Umarım bundan sonra

“turbo dizel aracımı hangi devirde kullanayım?”,
“turbolu aracımı stop etmeden önce bekleyeyim mi?”,
“motor soğukken en fazla kaç devire kadar çıkayım?”,
“hangi devirde vites değiştireyim?” gibi sorular için ayrı ayrı başlıklar açılmaz.

Forumda bu konuda uzman olmayan arkadaşların yazdıkları genel olarak doğru.

Yalnız bazı ifade yanlışlıkları var. Hem bunları düzelterek, hem de merak edilen soruları cevaplamaya çalışarak başlayayım.


Öncelikle turboşarj sisteminin nasıl çalıştığına bakalım;

Egsoz gazından alınan güçle emme manifolduna temiz hava basılır.

Sadece dizellerde değil, tüm turbocharger sistemlerde egsoz gazının itici gücü ile dönen turbo pervanesi, bir mil sayesinde başka bir pervaneyi döndürür ki bu pervane de emme manifolduna temiz hava basar.

Bu iki pervane tek gibi çalışır ve doğrudan birbirine bağlıdır.

Intercooler olan araçlarda emme manifoldundan önce basınçlı hava intercoolerdan geçer ve soğutulur...

Alttaki fotoda iki türbinin birbirine nasıl bağlandığını görüyoruz.

[ img ]

Alttaki fotoda ise kırmızı ok egsoz gazının takip ettiği yolu, mavi ok ise temiz havanın takip ettiği yolu gösteriyor...

Silindirden çıkan egsoz gazı kırmızı yolu takip ederek turbo pervanesini döndürüyor. O pervanede diğer pervaneyi döndürüyor. Bu pervane bir tarafından hava filtresinden temiz havayı alıp, basınçla intercollera ordan da emme manifolduna gönderiyor... Bu da mavi yolla gösteriliyor... Tabi bu hava temiz hava. Egsoz gazı turbo pervanesini çevirdikten sonra atılıyor çünkü...

[ img ]

Yani söylenti olarak dolaşan "turbo motora egsoz gazını basıyor" gibi ifadeler yanlıştır. Turboşarj sisteminde iki türbin bulunur. Bunlardan biri egsoz gazının itişiyle döner. Bir mil sayesinde birlikte dönen diğer türbin de manifolda hava filtresinden gelen temiz havayı basar.

Motor yeterli devirde olsa bile eğer gaz pedalına yeteri kadar basmıyorsanız turbo yeterli basınca ulaşmaz. Yani 4000 devirde giderken ayağınızı gazdan çekmenizle turbo basıncı düşer. Hatta rolanti seviyesine kadar iner.

Bunu sağlayan parçanın ismi "actuator" dur. (türkçesini bilmiyorum ve bulamadım)
Alttaki resimde görülen, turbo yataklarının üstündeki milli parça gaz pedalının konumuna göre turbonun egsoz pervanesinde oluşan yüksek basıncı komprasör pervanesine verir ve komprasör pervanesi de motora basar veya bu yaprak(actuator) diğer konuma gelir ve egsoz pervanesinde oluşan yüksek basınç, komprasör pervanesine gitmeden "wastegate" e verilir. yani boşa salınır.

[ img ]

Bu yaprağın veya kapakçığın veya actuator ün konumlarını, gaz pedalının açısı ve manifolda giden turbo borusunun üzerinde bulunan sensör belirler.

Yani motor yüksek devirde olsa bile gaz pedalından ayağınızı çekerseniz veya az basarsanız bu "actuator" wastegate e giden yolu açacak ve gazı boşa salacaktır.

Actuator ün wastegate e giden yolu açmasının bir diğer sebebi ise komprasör pervanesinden manifolda giden turbo hortumunun üzerinde bulunan basınç sensörünün motor için tehlikeli seviyede basınç algılamasıdır. Motor bu durumda halk tabiriyle "kendini emniyete alır" ve actuator wastegate e giden yolu açarak tehlikeli seviyedeki basıncı tahliye eder.

Peki turboşarjın yakıta ve performansa etkisi nasıl olur?

Gaz pedalının açısına göre turbo türbinleri üstündeki actuatör yaprakları açılıp kapanarak basıncı değiştirir.
Turbonun oluşturduğu yüksek sıkıştırma oranında yüksek miktarda oksijen bulunur. bu yüksek miktarda oksijenin verimli yanabilmesi için daha fazla yakıt gerekir ki zaten bu sebeple turbo basıncı gaz pedalının konumuna göre artar.

yani gaza ne kadar basarsanız o kadar turbo basıncı elde edersiniz.

peki yakıt tüketimine etkisi ne olur?

atmosferik, yani turboşarj olmayan bir motorda gaza çok basarsanız zengin karışım hazırlarsınız. yani yanma odasında bol miktarda yakıt bulunur. ama bu bol miktarda yakıtı düzenli bir şekilde yakacak sıkıştırılmış hava ve oksijen olmadığından yakıtınız boşa gider. bunu turbo olmayan motorlarda yokuşlarda gaza ne kadar bassanızda aracın boğulmasından anlayabillirsiniz

peki turboşarj beslemeli bir motorda ne olur?
gaz pedalına yüklenmenizle turboşarjın pervaneleri motora hava basar. ve normalden daha fazla hava yani oksijen yanma odasına girer. gaza yeteri kadar bastığınız için de yanma odasında bu bol oksijenle birlikte yanacak yakıt mevcuttur. yakıt bu yoğun hava ile verimli bir şekilde yanar ve performans artar.

yani turboşarj sistemi yakıtı daha verimli kullanır. yakıtı arttırmaz. lakin turboşarj beslemeli motora sahip araç sahipleri bu etkileyici güce kendilerini kaptırıp gaz pedalına daha fazla basarlarsa yakıt tabiki oluşan performansla birlikte artacaktır.

bir örnek vermek gerekirse, tanıdık vw passat 1.8 20 valve motorunun iki versiyonu bulunur. atmosferik yani turbosuz 125 bg ve 1.8 turbo 150 bg. aynı yol şartlarında 1.8 turbo motorun az da olsa daha düşük tüketime sahip olduğu fabrika verileri ile bile sabittir.

Bir diğer konu ise Turbo’nun devreye girip çıkması konusudur.

Turboşarj sistemi aslında sürekli devrededir. Türbinler motora hava alındığı müddetce döner. Ancak yeterli devire ulaşılmamışsa veya gaza yeteri kadar basılmıyorsa turbo, maksimum torku oluşturacak yeterli basınçlara ulaşamaz.

Yani turbo devreye girip çıkmaz. Yalnızca türbin devri değişir. Gaza basmazsanız veya motor devri düşükse yavaşlar o kadar. Turbonun verimsiz çalıştığı aralık vardır. Devrede olmadığı aralık yoktur.

Tabi bu bakış açısı meselesidir. Türbinin yeterli basıncı ürettiği devire siz turbonun devreye girdiği devir de diyebilirsiniz. Ancak teknik olarak doğru olmaz. Gerçi bu biraz ayrıntı bir mesele ama değinmeden geçemedim...

Peki turboşarjlı aracı nasıl kullanmalı?

Önce soğuk motoru çalıştırıp giderken nelere dikkat edeceğiz...

Turbo türbinlerini birbirine bağlayan housing içindeki mil motor yağı ile yağlanır. Bu yağlama işlemi motor soğukken, yani yağ da soğukken verimli yapılamaz. Motor soğukken turbon türbinlerinin yüksek basınçla yüksek devirlere çıkmasını engellemek gerekir. Turbo türbinlerinin yüksek devirlere çıkmaması için, motor devrinin fazla yükseltilmemesinin yanı sıra gaz pedalına da fazla basılmaması gerekir. Zira turbo türbinlerinin dönüş hızını ve ürettikleri basıncı belirleyen iki faktör vardır; - motor devri - gaz pedalının konumu.

Yani motor soğukken ortalama bir dizel araçta takriben 2500 devirin üstüne çıkılmamalıdır. Mümkünse 2000 devirde vites yükseltilmelidir. Yalnız bu durum sadece motor soğukken geçerlidir.

Ayrıca gaz pedalına motor soğukken yarısından çok basılmamalıdır. Zira bu hareket de türbinleri yüksek basınçla döndürür.


Şimdi motor normal sıcaklığına ulaştı. Peki şimdi en ekonomik ve verimli olarak turbo dize aracımızı nasıl kullanabiliriz?

Dizel araçların en verimli çalıştığı aralık max tork bandıdır.

Dizel bir araç için maksimum beygir üretilen deviri geçmek gereksiz ve zararlıdır. zaten maksimum beygirin üretildiği devirden sonra dizel motorlar karakteristik olarak tork kaybeder. yani maksimum beygir devrinden sonra dizellerde çekiş genelde düşer.

Sonuç olarak, herkes aracının hangi devir bandında maksimum torku sağladığını bilmeli ve bu band üstünde kalmaya çalışmalıdır.

Örneğin bir dizel motor 1750 - 3800 d/d bandında maksimum torkunu üretiyorsa bu araçta vites yükseltmek için 3000 d/d yeterlidir. hızlı ivmelenme isteniyorsa 4000 d/d ya çıkılabilir. ama normalde 3000 d/d üstü gereksizdir.

normal sürüş için ise dizel aracı motorun çektiğini hissettiğiniz en düşük devirde kullanın. bu devir genelde turbonun yeterli basıncı ürettiği devir veya bunun 250 d/d üstüdür.

Bir diğer nokta ise dizel araçlarda mazot pompası enjeksiyon sisteminin en önemli parçasıdır. Benzinli bir aracı rölanti devrinde kullanabilirsiniz. Yani çok düşük devirlerde vites yükselterek motoru tekletseniz bile motora ekstra kurum oluşumundan fazla pek bir zarar veremezsiniz.

Ancak dizel bir motorda eğer rölanti devri civarında, yani 1000 devir civarında aracı hızlandırmaya çalışıyorsanız, mazot pompanızı aşırı yüklüyorsunuz demektir. Dizel aracın devirli kullanılması gerektiği sözü de burdan gelir.

Dizel aracı viteste yol alırken veya kalkışta kesinlikle rölanti devrine düşürmemek gerekir. bu mazot pompasını zorlayabilir. ama performans beklenmiyorsa 1500 d/d ya kadar düşülmesinde bir zarar yoktur. ama bu devirlerde ivmelenme gerektiğinde gaza yüklenmeden önce vites düşürmek gerekir.
Sonuç olarak aracınızda eğer o anda hızlanmayı amaçlamıyorsanız 1500 devir civarında kullanabilirsiniz. Ancak bu devirin altı özellikle mazot pompanız açısından pek de sağlıklı olmayacaktır. Ayrıca kurum oluşumu hızlanacaktır. Hızlanmak için turbonun yeterli basınca ulaştığı 2000 devir civarında gaza yüklenin. Aksi uygulamalar yanlıştır. Zaten genelde maksimum tork da bu devirlerde başlar. Zaten kullanıcıı da bu 2000 devirden itibaren aracın ivmelenmeye başladığını gözlemler...

Aracımızı çalıştırdık. Yol aldık. Ve şimdi de stop edeceğiz. Peki nasıl?

Herkes bilir ve söyler ki turboşarjlı araçlarda motor stop edilmeden önce bir miktar rölantide beklenmesi ve ara gazı verilmemesi gerekir.

Ama nedir bunun mantığı?

Turbolu araçlarda kontak kapatılmadan önce beklemek gereksinimi hızla dönen turbo türbinlerini birbirine bağlayan milin yağlamasının, kontak kapatılınca kesilmesidir.

Turbo yağlaması motor yağı ile yapılır. Haliyle motor stop edilince de yağlama biter.

Yüksek basınç altında çalışan turbo türbinleri, kontak kapatılmadan önce bir süre beklenirse normal devrine düşer. Kontak kapatılınca da kısa sürede durur. Böylelikle yağlamanın kesilmesinden kaynaklı mil kesme durumları oluşmaz.

Normal şartlarda yüksek basınçla dönen turbo türbinlerinin aracı stop etmeden önce bir miktar (çoğu zaman maksimum 1 dakika yeterlidir) rölantide bekletmek gerekir. Bu sürede turbo türbinlerindeki yüksek basınç düşer. Yani yüksek hızda dönen turbo türbinleri yavaşlar.

Türbinler durur demiyorum. Çünkü motora hava girişi olduğu sürece türbinler döner.

Eğer aracınızı gaza fazla yüklenmeden, yani turbo türbinlerinin basıncını fazla arttırmadan kullanmışsanız bu bekleme süresi daha da kısaltılabilir.

Ancak bu bekleme süresi aslında gidilen yoldan bağımsızdır. “Yani uzun yola gitmedim. Öyleyse beklememe gerek yok” düşüncesi yanlıştır.

Siz evinizden çıkıp tırmandığınız ilk yokuşda turbo türbinleri yüksek basınçla dönmeye başlamıştır bile.

Yani gittiğiniz yol kısa da olsa, eğer gaza biraz fazla basarak aracınızı devirli kullanıyorsanız aracınızı stop etmeden önce muhakkak bir müddet rölanti devrinde bekleyiniz. En azından 30 saniye beklemek çok faydalı olur.

İlgili link : http://forum.donanimhaber.com/m_22026445/tm.htm

bu konuyu forum donanimhaberde O.B.K isimli bir arkadaşdan alıntı yapılmıştır

EKLEME (Devrim): Çizimleri Türkçeye çevirdim.
EX_PRO
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 55
Kayıt: 10 Haziran 2008 12:50


Re: TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI

İleti Devrim » 15 Aralık 2008 19:57

EX_PRO; Çok teşekkürler buraya da ilettiğin için. Güzel oldu bu bilgiler. Sağolasın...

Eh ben de bari boş durmayayım da çizimlerdeki ifadeleri dilimize çevireyim dedim...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI

İleti oguz1 » 15 Aralık 2008 21:50

Alıntı yaptığınız yerde okumuştum.

Bilgilendirme için teşekkürler.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI

İleti filip34 » 16 Aralık 2008 09:37

Bilgililer için teşekkürler.

Ferdi
filip34
TEĞMEN
TEĞMEN
 
İleti: 340
Kayıt: 18 Haziran 2008 22:34
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCI
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: FERDİ - İSTANBUL

Re: TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI

İleti EX_PRO » 18 Aralık 2008 14:53

Birşey değil arkadaşlar daha yararlı bilgi bulursam tekrar sizlerle paylaşıcam
EX_PRO
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 55
Kayıt: 10 Haziran 2008 12:50

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti ibom » 23 Ekim 2009 19:46

güzel bir paylaşım.
ibom
ASTEĞMEN
ASTEĞMEN
 
İleti: 179
Kayıt: 16 Eylül 2009 16:12
Marka & Model: renault clio alize
Motor Tipi & Gücü: dci 65 hp
Kilometre: 78000
İsim ve Şehir: karaman

Re: TURBOŞARJLI ARAÇLARI DOĞRU KULLANMANIN YOLLARI

İleti ibom » 24 Ekim 2009 11:33

Devrim demiş ki:EX_PRO; Çok teşekkürler buraya da ilettiğin için. Güzel oldu bu bilgiler. Sağolasın...

Eh ben de bari boş durmayayım da çizimlerdeki ifadeleri dilimize çevireyim dedim...


sizin araçlarda intercooler varmı?
ibom
ASTEĞMEN
ASTEĞMEN
 
İleti: 179
Kayıt: 16 Eylül 2009 16:12
Marka & Model: renault clio alize
Motor Tipi & Gücü: dci 65 hp
Kilometre: 78000
İsim ve Şehir: karaman

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti Devrim » 24 Ekim 2009 19:34

Benim bildiğim (faz1'e göre konuşuyorum); 65hp'lerde yok. Ama 80hp'lerde var.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti msaltik » 24 Ekim 2009 21:04

Devrim demiş ki:Benim bildiğim (faz1'e göre konuşuyorum); 65hp'lerde yok. Ama 80hp'lerde var.


doğru bilgi
msaltik
TEĞMEN
TEĞMEN
 
İleti: 305
Kayıt: 29 Eylül 2009 22:02
Marka & Model: 2009 65bg Extreme
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65bg
Kilometre: 33100
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Dunlop Sport SP01
İsim ve Şehir: TRABZON

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti spedermen » 25 Ekim 2009 12:04

Peki faz 2 70 bg'lerde var mı intercooler?
spedermen
ONBASI
ONBASI
 
İleti: 20
Kayıt: 06 Haziran 2009 20:31
Marka & Model: Yeni Clio Hb Expres
Motor Tipi & Gücü: 1.5Dci 70bg
Kilometre: 0
İsim ve Şehir: MERT İZMİR

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti oguz1 » 25 Ekim 2009 13:13

spedermen demiş ki:Peki faz 2 70 bg'lerde var mı intercooler?


65 lerde olmadığını kesinlikle biliyorum ama 65 in modifiyeli hali 70 bg de olma ihtimalinide zayıf görüyorum.

80 ve 85 lerde var intercolor. Bu işi chiple turbonun dönüş hızını arttırarak yapıyorlar . 80 de de aynı.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti fikret_sahin » 18 Ocak 2011 20:44

cok guzel bir paylasim, yazan arkadasa helal olsun, buray iletene de ayrica tesekkurler.
fikret_sahin
UZMAN ONBAŞI
UZMAN ONBAŞI
 
İleti: 35
Kayıt: 10 Ocak 2011 20:41
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCI 65HP
Kilometre: 126000
Yakıt: Shell W-Power
Lastik Markası: Michelin 185/15/60
İsim ve Şehir: Bursa

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti servetonur » 18 Ocak 2011 22:47

peki birşey soracağım, benim araç eğer gaz pedalına çok yüklenmediğin takdirde araç otomatik olarak 2000 devirde vites değiştirip, 1300 devirlere kadar düşebiliyor, ayrıca gaza çok yüklenilmedikçe de bu devirden hızlanma yapıyor, yukarıdaki yazıya göre mazot pompasını araç zorluyor hem de otomatik olarak, bu durumla ilgili ne önerirsiniz?

Yorumlarınızı bekliyorum.
servetonur
ONBASI
ONBASI
 
İleti: 18
Kayıt: 28 Aralık 2010 19:27
Marka & Model: ClioIII fazII
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg
Kilometre: 30000
Yakıt: Diesel
İsim ve Şehir: Servet istanbul

Re: Turboşarjlı Araçları Doğru Kullanma Hakkında

İleti semih37 » 22 Ocak 2011 19:40

2011 clio grand tour extreme 85 hp aldım faz oto 2000 ile 3000 arasında kullanmam gerektiğini söyledi rodaj süresince 4000-5000 olana kadar
donanım hb de de okudum ilgili yazıyı araba marka ve modellerine göre vites değiştirme aralığı değişiyor bu konuda birçok farklı yorum var
ben arabayı rodaj süresince fazla zorlamadan mi-max tork aralığında kullanmaya karar verdim.arkadaşlar
semih37
ÇAVUŞ
ÇAVUŞ
 
İleti: 26
Kayıt: 29 Ağustos 2009 22:48
Marka & Model: RENAULT CLIOIII GRTR
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 85bg"
Kilometre: 39000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Bidgestone-petlaskar
İsim ve Şehir: semih gebze



Dizel Motorlar

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 48 misafir