Detaylı bir yazı okumaya değer araç baz versiyonu ile dahi gayet doyurucu bir donanıma sahip olacak fakat fiyat biraz yüksek olur sanırım Fransada benzinli 13700 euro dizel 16000 euro...
Yeni Renault Clio 4 ''Stop&start özelliği var, karbon salımı hibrid araç kadar''
Hürriyet Gazetesi- Vahap MUNYAR'ın Pazar Yazısı:
GEÇEN cuma günü saat 14.15’de Paris’e iner inmez Renault Square Com’a doğru yola koyulduk. Renault-Mais Genel Müdürü İbrahim Aybar, heyecanla günün öneminin altını çizdi:
- Yeni Clio 4’ü dünya basınından ilk kez siz görmüş olacaksınız. Sizinle birlikte ben de ilk kez göreceğim.
- Göreceğimiz Clio 4, Bursa’daki Oyak Renault tesislerinde üretilmedi mi?
- Evet...
- Fabrikada görme şansınız olmadı mı?
- Gördüm ama bitmiş, vitrine çıkacak şekliyle ilk kez araca dokunacağım.
Renault Mais’in basın iletişim biriminden Fulya Özkan’a da bize eşlik ederken, İbrahim Aybar yeni Clio 4’u dünya basınının eylül ayından itibaren görebileceğini, ekim ayında da Türkiye’de pazara sunulabileceğini vurguladı.
Saat 15.05’te Renault Squer Com’dan içeri girer girmez karşımızdaki dönen platform üzerindeki Clio 4 bizi karşıladı, Aybar rengine dikkat çekti:
- Clio 4’te en önemli renk seçeneklerinden biri “ateş kırmızısı” olacak. Renault, bu rengi ilk kez “DeZir” adlı konsept modelinde kullanmıştı. Clio 4’ün Tasarım Direktörü Laurens van den Acker, aracın kıvrımlarını da “DeZir”den esinlerek çizerken, ana renklerinden birini de oradan belirledi.
Hemen yeni Clio 4’ün fotoğraflarını çekmeye başladık, o sırada Fransız Renault’un basın iletişim birimi sorumlularından biri yanımıza geldi:
- Yardımcı olabilir miyim?
Madem Bursa’da üretilen Clio 4’ü ilk kez görmek üzere Paris’e kadar gitmiştik, aracı daha yakından görmemiz gerekirdi:
- Araçta direksiyon başına geçme şansımız var mı?
- Sizin için bir araç hazırladık. Test sürüşü dışında herşey olabilir...
Renault Square Com’un garaj bölümüne geçtik. Oradaki Clio 4, daha iyi fotoğraf çekmemizi sağlamak, içini de daha rahat incelemeye olanak vermek üzere dışarı çıkarıldı.
İbrahim Aybar, torpido gözünü açıp etiketi eline aldı:
- Bakın, aracın etiketi Bursa’daki fabrikamızda üretildiğini gösteriyor.
Biz aracı incelerken Clio Proje Direktörü Philippe Caillette yanımıza geldi:
- Clio 4’ün tasarımı öncesinde Fransa ve Türkiye’de müşteri taramaları yaptık, isteklerini tek tek not ettik. Clio 3’ün bütün iyi özellikleri bu aracımızda korundu. Renault’ta yaşanacak tasarım rönesansı ilk kez Clio 4’e yansıdı.
Clio 4’te ilk kez “kişiye özel” üretim seçeneğinin de olacağını vurguladı:
- Müşteri, bilgisayar başında almak istediği Clio 4’ün özelliklerini işaretleyecek. Müşterinin belirlediği özellikler siparişiyle birlikte Bursa’daki fabrikaya da anında yansıyacak. Böylece araç, kişiye özel olarak banttan inecek.
İbrahim Aybar araya girdi:
- Tüm bayilerimizin bilgisayar ağına kişiye özel siparişi de yükledik. Bayilerimiz böylece kişiye özel Clio 4 siparişine hazırlar.
- Kişiye özel sipariş verenler uzun süre beklemeyi göze alacak değil mi?
Philippe Caillette gülümsedi:
- 15 gün içinde araç hazır olur... Ama araca telp çok olursa o zaman süre biraz daha uzayabilir...
Fransa’nın kısa süre önce seçimi kaybeden Cumhurbaşkanı Nicolas Sarkozy’nin itirazlarına rağmen Renault, Clio 4 üretimini Fransa’daki Flins fabrikasıyla Bursa’daki tesisleri arasında paylaştırdı. Clio 4 için Bursa’ya 200 milyon Euro’luk yatırım yapıldı.
Bursa’daki Oyak Renault, ilk Clio 4’leri “Ateş Kırmızısı” olarak banttan çıkardı, “kişiye özel üretim”le de fark yaratacak...
İtalyanlar istedi, Bursa’da LPG’li Clio 4 üretilecek
CLIO Proje Direktörü Philippe Caillette, Türkiye’de üretilen Clio 4’ün ihracat pazarları arasında Japonya’nın da olacağını belirtip, yeni bir adımın daha altını çizdi:
- Bursa’daki fabrikada Clio 4’ün LPG’li versiyonu da üretilecek.
- Bursa’da şimdiye kadar LPG’li araç üretimi yok muydu?
İbrahim Aybar yanıtladı:
- Dacia ve Symbol’ün fabrika çıkışı LPG’li olan modelleri vardı. Clio 4’ün de LPG’li üretileceğini şimdi ilk kez sizinle birlikte öğrenmiş oldum.
Caillette, Clio 4’ün fabrikadan LPG’li seçeneğinin yer almasına yol açan nedeni açıkladı:
- İtalya’daki müşterilerimizden bu yönde bir istek geldi. Biz de Bursa’daki Oyak Renault’ta LPG’li Clio 4 üretilmesine karar verdik.
18 santimlik ekran standart oldu internete de girilecek
CLIO Proje Direktörü Philippe Caillette, Clio 4’deki R-Link sistemine dikkat çekti:
- Gördüğünüz 18 santimlik dokunmatik ekran Clio 4’te standard olarak yer alacak.
- Bu ekran sürücüye ne gibi kolaylıklar sağlayacak?
- Öncelikle navigasyon görevi görecek. Eko-sürüş fonksiyonlarının ekrana yansıması, sürücüye aracını en ekonomik şekilde kullanmasına dönük ipuçlarını verecek.
Ekranın diğer özelliklerinden bazı örnekler daha verdi:
- Radyo ve müzik sisteminin yanısıra bluetooth işlevi olacak. Araçta internete girilebilecek. Sürücü bir yandan isterse en yakın park yerini ekrandan görebilecek, diğer taraftan tweet de atabilecek.
Stop&start özelliği var, karbon salımı hibrid araç kadar olacak
CLIO Proje Direktörü Philippe Caillette, Clio 4’ün stop&start özelliğinin de bulunduğunu vurguladı:
- Kırmızı ışıkta durduğunuzda aracınız istop edecek. Işık yeşile dönüp gaza bastığınızda araç yeniden çalışmaya başlayacak.
- Bu özellik daha çok hibrid araçlarda kullanılıyordu.
- Clio 4, karbon salımı açısından hibrid araçlarla yarışacak. Yani, karbon salımı bir hibrid araç düzeyine indi.
Clio 4’te yeni dizel Energy dCi 90 motorun kullanıldığını kaydetti:
- Bu motorla Clio 4, 100 kilometreyi 3.2 litre yakıtla gidebilecek. Kilometre başına karbon salımı 83 grama inecek. Bu miktar, hibrid araçların saldığı karbonla aynı düzeyde bulunuyor.
- Benzinli araçta karbon salımı ne kadar olacak?
- Clio 4’ün benzinli versiyonu, yeni Energy TCe 90 motoruyla 100 kilometrede 4.3 litre yakıt tüketecek. Karbon salımı da kilometrede 99 grama düşecek.
Türkler otomatik vitese yöneldi
PHILIPPE Caillette, Clio 4’le ilgili müşteri yoklama çalışmalarına 2006’dan itibaren başladıklarını belirtti:
- Türk müşterilerimizin otomatik araç talepleri de çok öne çıktı. Clio 4’ün otomatik vitesli versiyonu da Bursa’da üretilecek.
- Müşterinin otomobil alırken en çok nelere baktığını belirlemiş olmalısınız?
- Birinci sırada tasarım geliyor.
- Sonra?
- Yakıt tüketim düzeyi ve aracın çevreci özellikleri seçimde ikinci sırada yer alıyor.
Fransa’daki fiyatı 13 bin 700 Euro’dan başlayacak
PHILIPPE Caillette’ye Clio 4’ün Fransa’daki fiyatını sordum, Renault’un merkezindeki basın sorumlusu listeyi gösterdi:
- Benzinli versiyonunun fiyatı 13 bin 700 Euro’dan başlayacak.
- Ya dizeli?
- O da 16 bin Euro’dan başlıyor.
İbrahim Aybar’a döndüm:
- Türkiye’de yeni Clio 4 kaç liradan vitrine çıkar?
- Henüz belirlenmiş değil. Bir kere Fransa’daki fiyatın üstüne bizdeki vergileri koymak gerekir. O şekilde yapılacak hesap bir fikir verse de fiyatı piyasaya çıkacağı ekim ayında ancak belli olur.
Öndeki ‘eğim’, çarpmada ölüm riskini azaltacak
PHILIPPE Caillette, Clio 4’ün Clio 3’e göre biraz daha uzun olduğunu belirtti:
- Aracın uzunluğu 4.05 metreye çıktı.
Yüksekliğine dikkat çekti:
- Üst kısımdan yüksekliği 5 santim indirdik.
Daha geniş lastik kullanıldığına işaret etti:
- Lastik araları da genişledi, bu da aracın yol tutuşunu artırdı.
Clio 4’ün ön kısmını gösterdi:
- Öndeki eğim, Clio 3’e göre biraz daha fazla oldu. Bu eğim, yayaya çarpma durumunda ölüm riskini aşağı çekecek.