Sayın onurksk; Ben de Ozan Bey'e katılıyorum.
Dediğiniz gibi şehir trafiğinde başınıza gelen durumlarda sağa-sola kaçamadığınız için önünüzdekine vurma riski oluşuyor bazı zamanlar. Ki benim de başıma bir iki defa geldi. Hepsinde de vurdum. :D Ama hafif şeyler tabii.
Benim bu fren ve ABS mevzularından anladığım ve ABS ile olan ilişkim, bilgim şu şekilde:
* ABS, kızaklama noktasına gelen lastiği "kızaklattırmayarak" bize manevra şansı tanır. Ki bu kabiliyet daha yüksek süratte ve şehirler arası yolda faydalı bir özellik.
* Kızaklama anında oluşan sürtünmenin aracı daha kısa zamanda durdurduğuna inanıyorum. Fakat dez avantajı: Manevra kabiliyetimiz kaybolur. Eğer direksiyonu çevirme hatasında bulunursak aracın savrulması, yan şekilde çarpışma veya taklaya kadar giden felaketlere davetiye çıkartabiliriz. Eski lastiklerde tabii ki bu kızaklamanın pek bir faydası yok. Ama yeni ya da sağlığı yerinde lastiklerde fren mesafesi için oldukça önemli bir role sahip.
* Eğer ani bir durumda, bir korku yaşayarak ve refleks olarak fren pedalına olması gerekenden daha sert basarsanız ya da vurursanız, gerek olmasa da (girmeyeceği varsa da) ABS devreye girer. O yüzden bazı "an"larda panik yapmayarak ve "ödümüze" hakim olarak :) daha normal şekilde pedala davranırsak gereksiz ABS'lerden kurtulmuş olabiliriz.
* Pek çok kişiden duydum ki, "ABS bir kez faal olarak çalışmaya başladı mı olan tüm gücünüzle fren pedalına basmaya devam edilmelidir". ABS'den gelen tıkırtılar, aşağıda bir şeyler oluyor, cihaz görevini görüyor hissi verse de, genel fren basıncını ABS değil biz kontrol ediyoruz. Gerekli basıncı vermezsek aracın fren mesafesi şaşırtıcı derecede uzuyor. Aracımı aldığım ilk yıl içerisinde benim sürekli "Yahu, babamın 84 model Tofaş'ından daha uzun mesafede duruyor" deyip durmamın bir sebebi de budur kanımca.
* Şehir içinde, sağ kolumun altındaki kolçağı kaldırıp, bir elimin el freninde durmasının bir kaç defa faydasını gördüğümü söylemeliyim. Kızaklamayı kötü bir fren biçimi gibi ifade ederiz. Ama acil manevra gerektirmeyecek bazı acil frenleme durumlarında ABS'nin dez avantaj yarattığı düşüncesindeyim. Bu açığı el frenini kullanmak suretiyle arka lastikleri kilitlediğim bir iki frenlemede, önümdeki araçla aramda komik derecede uzak mesafenin kaldığı iki durum yaşadım.
El freni işe yarıyor. :D