elensi59 demiş ki:onurksk demiş ki:crocodile demiş ki:cemx demiş ki:Baskı balata değişim zamanının geldiği nasıl anlaşılıyor?
Sanıyorum ömrü sürücünün mahareti ile orantılı.. Yakıtın artışı ile mi anlaşılıyor, yoksa çekişi mi zayıflıyor..?
Baskı balatanın bittiğini kontrol etmek istiyorsan da bir kaç test mevcut. Bunlardan en çok duyduğum da el frenini çektikten sonra aracı birinci viteste kaldırmaya çalışmak. Motor stop etmiyor ya da geç stop ediyorsa baskı balatası ömrünü doldurmuş ya da doldurmak üzeredir.
Hocam bence dediğin yöntemle baskı balatanın bitmesinin alakası olamaz.Zamanında babamın arabasıyla (bayabi gençken) el ferinini çeker gaza asılırdım şekil olsun diye arabada asla stop etmez patinaj çekerek kayardı.Hatta şimdi kendi aracımla çok dik yokuşlarda geri kaydırmamak için el frenini çekip gaza yüklenip o şeikilde kalkıyorum 1. viteste el freni çekiliyken çatır çatır kalkıyo valla sen bizim sağlam baskı balatayı yedin şimdi :)
aynen 1.viteste el freni çekip kalkarak kaçırıp kaçırmadoğına bakarlar stop etme olayı 3.vites için falan geçerli :D
öncelikle anlattığım olayda hatalar olabileceğinden belirmiştim :)
Hareket halinde el frenini çekip gaza yüklendiğinde araç patinaj halinde kayar bu normal çünkü el freni çektiğinde sadece arka tekerleri kitliyorsun (manuel bir sistem ile) ama ön tekerler hareket halinde hatta gittiği hızın üzerinde dönüş yapıyor (patinaj olayı). Duruyorken de bunu yapabilirsin. Yine patinaja kalır ve lastik dönüyorsa stop etmez. Motor tekeri döndürüyorsa neden stop etsin ? etmez.
Yokuşta kalkarken de ben önce el frenini çekiyor ardından kaldırmaya çalışıyorum. Baktım debrijay kavradı ve araç hareket etmeye çalışıyor patinaj olayına girmeden el frenini indirip harekete başlıyorum. Neden patinajdan sonra kaldırıp da lastiklerimin ömrünü azaltayım diye düşünerek yapıyorum bu hareketi. Fakat bu şekilde patinaj çektirmeden debriyajdan ayağını çekmeye devam edersen stop etmesi muhtemel ve sağlıklı debriyajda gerekendir.
Bu testte olay aracı patinaja bırakmadan normal kalkışı denemek. O yüzden durur halde denemek lazım ve de patinaj yaptırmadan.
test olayına gelince
Aracı boşta ayağın debriyajda iken çalıştır. el frenini sonuna kadar çek. ardından birinci vitese tak ve gaza arabayı kaldıracak şekilde yüklen. ayağını bu sırada yavaş yavaş gittikçe debriyajdan kaldır ( burada bahsettiğim olayı hızlı şekilde yaparsan baskı hemen kavrar ve patinaj başlar ama bizim amacımız debrijayı denemek o yüzden yapmıyoruz). Araba kalkmaya çalışacak ama el freni dolayısıyla kalkamayacaktır. Bu baskı balatasının sağlıklı olduğuna kaçırmadığına işaret. Bu şekilde arabayı kaldırmaya çalışmaya devam edersen belli bir seviyeden sonra araç stop eder. 1. viteste stop etmeye bilir de tabi ama burada amaç kaçırıp kaçırmadığına bakmak. Ama benim düşüncem vitesteki araç hareket etmiyorsa stop eder.
Ama sen ayağını debriyajdan alıyorsun ve araçta bir hareketlenme olmuyor ya da çok geç oluyor ise bu baskı balatasının ömrünü doldurmaya yakın olduğunu haber verir.
Burada kafalar karıştı ise şunu deneyebiliriz. Yokuşta normal devirde giderken gaza yüklen aniden hızlandırmaya çalış bu sırada araç bağırıp deviri yükseltiyor ama ivmelenmiyor ve ardından devir tekrar düşerek normal devri yakaladıktan sonra ivmelenmeye başlıyorsa bu da debriyajın kaçırdığını gösterir. Ben ilk bu şekilde şüphelenmiştim.
Kullanırken yokuşta kaçırdı şüphelendim. Ardından kendim kasıtlı denedim kaçırdı. Sebebinin baskı balatası olduğunu kesin olarak bilemediğimiz için ustaya götürdüm o da el freni testi yaptı baskı dedi. Ardından kaç kilometre oldu dedi 100bin dedim git debriyaj seti al gel dedi. sonradan araştırdım denedim falan derken bu kadarını öğrenebildim. Hala yanlış bilgi sahibi olabilirim sonuçta sadece bir kullanıcıyım. Önemli olan zaten önce şüphe edindikten sonra gidip ustaya sormak bence. En iyisini usta bilir.