Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

Araçlarımızla ilgili her türlü bakım çeşitleri, yöntemleri; Kaporta, boya, lastik veya döşemelerle ilgili bakım konuları ve servis hikayeleri. Ayrıca alt bölümlerde motor tiplerine özel bakım konuları yer almaktadır.

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Devrim » 13 Ağustos 2011 18:38

ByOnder demiş ki:Turbo dizellerde siyah dumanın ilk haberi turbonun can çekiştiğidir. ne kadar düzgün kullanırsanız kullanın 100 bin km den sonra turbonuzun bitmesini anormalmiş gibi görmeyin...

Ben katılmıyorum buna. Siyah dumandan kasıt tam olarak nedir ve ne derece siyah dumandan bahsediyoruz? Yani hafifçe atılan bir siyah duman vardır, bir de (abartıyorum) yeri boyayacak kadar atılan siyah duman vardır...

Bu turbo meselesini de hemen her serviste her ustaya mutlaka açıyorum. Genel söylem hep aynı; Genelde hep filo araçlarında erken bozuluyor turbolar. Ya da hafif ya da tam hoyrat kullanan gençlerin araçlarınınki. Bana göre periyodik bakımını düzenli yapan, kalkış-duruş sekanslarını doğru yerine getiren sakin bir sürücü, "100bin'den sonra turbonun iflas etmesi" düşüncesini normal karşılamaz.

Hele, şu "bedel" olayına hiç katılmıyorum. Turbo değişimi hakkında 1000 TL. gibi rakamlar dönerken, bir yandan da değişmenin gereksiz olduğunu, turbonun (kanatçık kopmadıkça) açılıp gerekli tamir işlemin yapılabileceğini ve bunun maliyetinin fazla olmayacağını belirten ustalar var.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya


Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ratig » 13 Ağustos 2011 21:46

bizim araçların turbosu ne kadar bilen var mı?fiyatı 100 bin km ye böleriz maliyeti çıkar o zaman.
ratig
TEĞMEN
TEĞMEN
 
İleti: 265
Kayıt: 04 Mayıs 2010 17:24
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCİ 85 hp BVR
Kilometre: 47000
Yakıt: total
Lastik Markası: continantal185/60/15
İsim ve Şehir: ALİ-İZMİR

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ByOnder » 14 Ağustos 2011 13:15

Devrim demiş ki:
ByOnder demiş ki:Turbo dizellerde siyah dumanın ilk haberi turbonun can çekiştiğidir. ne kadar düzgün kullanırsanız kullanın 100 bin km den sonra turbonuzun bitmesini anormalmiş gibi görmeyin...

Ben katılmıyorum buna. Siyah dumandan kasıt tam olarak nedir ve ne derece siyah dumandan bahsediyoruz? Yani hafifçe atılan bir siyah duman vardır, bir de (abartıyorum) yeri boyayacak kadar atılan siyah duman vardır...

Bu turbo meselesini de hemen her serviste her ustaya mutlaka açıyorum. Genel söylem hep aynı; Genelde hep filo araçlarında erken bozuluyor turbolar. Ya da hafif ya da tam hoyrat kullanan gençlerin araçlarınınki. Bana göre periyodik bakımını düzenli yapan, kalkış-duruş sekanslarını doğru yerine getiren sakin bir sürücü, "100bin'den sonra turbonun iflas etmesi" düşüncesini normal karşılamaz.

Hele, şu "bedel" olayına hiç katılmıyorum. Turbo değişimi hakkında 1000 TL. gibi rakamlar dönerken, bir yandan da değişmenin gereksiz olduğunu, turbonun (kanatçık kopmadıkça) açılıp gerekli tamir işlemin yapılabileceğini ve bunun maliyetinin fazla olmayacağını belirten ustalar var.


Şimdi siyah dumandan kasıt aha siyah gözüktü turbo bitti mantığı değil. ama bi belirti tabiki tek belirti değil tamamen turbosu bitmiş bi aracın arkasında duramassınız gözgözü görmez o derecede her turboda 100 binde biter demedim ama belki 50 aracın turbo değişimine şahit oldum aralıklar 100 150 bin arasıydı fakat bu bi genelleme değil olamazda doğrudur şirket araçları bu sorunu daha erken verir 60 binde turbo değişen araçda gördüm yağ değişimi aksatılması ve çok farklı kullanıcılar tarafından kullanılması etkendir. ayrıca bedel olayına katılmıyorum demişsin devrim hocam bence katılsan bu masraf daha olumlu ve karşılanabilir durur gözünde çünkü gerçekden dizel araçların düşük yakıt sarfiyatının önemli etken maddesi turbodur son olarak turbonun tamirinin yapılabileceğini belirten ustalarda halt etmişler tamir ettiripde memnun kalan tek bir insana raslamadım tamir ettirilmiş turbonun ömrü üç ay
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Sani » 14 Ağustos 2011 14:36

ByOnder demiş ki:
Devrim demiş ki:
ByOnder demiş ki:Turbo dizellerde siyah dumanın ilk haberi turbonun can çekiştiğidir. ne kadar düzgün kullanırsanız kullanın 100 bin km den sonra turbonuzun bitmesini anormalmiş gibi görmeyin...

Ben katılmıyorum buna. Siyah dumandan kasıt tam olarak nedir ve ne derece siyah dumandan bahsediyoruz? Yani hafifçe atılan bir siyah duman vardır, bir de (abartıyorum) yeri boyayacak kadar atılan siyah duman vardır...

Bu turbo meselesini de hemen her serviste her ustaya mutlaka açıyorum. Genel söylem hep aynı; Genelde hep filo araçlarında erken bozuluyor turbolar. Ya da hafif ya da tam hoyrat kullanan gençlerin araçlarınınki. Bana göre periyodik bakımını düzenli yapan, kalkış-duruş sekanslarını doğru yerine getiren sakin bir sürücü, "100bin'den sonra turbonun iflas etmesi" düşüncesini normal karşılamaz.

Hele, şu "bedel" olayına hiç katılmıyorum. Turbo değişimi hakkında 1000 TL. gibi rakamlar dönerken, bir yandan da değişmenin gereksiz olduğunu, turbonun (kanatçık kopmadıkça) açılıp gerekli tamir işlemin yapılabileceğini ve bunun maliyetinin fazla olmayacağını belirten ustalar var.


Şimdi siyah dumandan kasıt aha siyah gözüktü turbo bitti mantığı değil. ama bi belirti tabiki tek belirti değil tamamen turbosu bitmiş bi aracın arkasında duramassınız gözgözü görmez o derecede her turboda 100 binde biter demedim ama belki 50 aracın turbo değişimine şahit oldum aralıklar 100 150 bin arasıydı fakat bu bi genelleme değil olamazda doğrudur şirket araçları bu sorunu daha erken verir 60 binde turbo değişen araçda gördüm yağ değişimi aksatılması ve çok farklı kullanıcılar tarafından kullanılması etkendir. ayrıca bedel olayına katılmıyorum demişsin devrim hocam bence katılsan bu masraf daha olumlu ve karşılanabilir durur gözünde çünkü gerçekden dizel araçların düşük yakıt sarfiyatının önemli etken maddesi turbodur son olarak turbonun tamirinin yapılabileceğini belirten ustalarda halt etmişler tamir ettiripde memnun kalan tek bir insana raslamadım tamir ettirilmiş turbonun ömrü üç ay


Bu fikre nereden kapıldınız bilmiyorum ama http://www.fordclubtr.com/forum/Focus-TDCI-turbo-charger-t188105.html&hl=%5Cturbo+onar%C4%B1m%C4%B1%5C linkinde tamir ettirilmiş turbonun hala kullanıldığını biliyorum...
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 897
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ByOnder » 14 Ağustos 2011 19:53

Valla benim fikirlerim anayasal kural falan değil sadece şahsi ve tecrübeme dayalı düşüncem tabiki tamiri olmasa bunca tamiriyle uğraşan insan olmazdı. olduğuna göre demekki tamiride var vede bu işi yapanlar elbetteki tamir ettirmenin daha uygun olduğunu söyleyecekler. herkezde tercihini yapacak kimseyle iddaa etmem asla aman aman turbonun tamiri yapılmaz diye
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti oguz1 » 14 Ağustos 2011 20:40

ByOnder demiş ki:Turbo dizellerde siyah dumanın ilk haberi turbonun can çekiştiğidir. ne kadar düzgün kullanırsanız kullanın 100 bin km den sonra turbonuzun bitmesini anormalmiş gibi görmeyin. benzinlide biz 100 km de 6,0 ın altına inemezken dizelde hoyrat kullanımda dahi 5,0 ın üzerine çıkmamasının elbetteki bir bedeli olacak bu bedel işte o bedell

Konunun başında bir miktar açıklamaya çalışmışım ama bir iki ekleme yapıyım.
Şöyle bir düz mantık yapsak. Duman nerede oluşur araçta?

a- Motorda yanma odasında
b- Turboda

Turbo yüzünden siyah duman çıkması bence imkansız. Turbonun çalışma prensibi; motorda yanma odasında meydana gelen mazot ve hava karışımından sonra eksoza yönlendirilen bu basınçlı karbonmonoksitli havayı mühendisler değerlendirerek turbonun panellerinin döndürülmesinde kullanmışlar. Dönen panellerde (intercoler turboda) aracın önünde bulunan turbo radyatöründe soğutulan temiz havayı direk yanma odasına vererek aracın normalden fazla ve basınçlı hava kullanmasını sağlamışlar.
Şu sonuca ulaşabiliriz kısaca eksozdan siyah duman çıkması.
1- Aracın normalden daha devirli kullanıldığına(anlık tük. 100km/20 lt) İlk kalkışta olabilir.
2- Yakıttaki kükürt oranının 50 ppm den fazla olduğu.
3- Aracın gaz pedalında gelen sinyalle ECU darafından motora iletilen yakıt arasında farklılık olabileceği gibi seçeneklerden birisi olmuş olabilir.
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Sani » 14 Ağustos 2011 23:06

Turbo yüzünden siyah duman çıkması kadar normal bir durum olamaz. Turbo ile gönderilen hava yakıt karışımı bozulduğunda kötü ateşleme yapılacak ve yakıt düzgün yanamayacak. Doğal olarak siyah duman atılacak ve araç gitmemeye başlayacak.
Bu arada, yakıttaki 50ppm daha yeni yakalanmış bir değerdir. Önceleri binli rakamlarla telafuz ediliyorlardı.

Son olarak, turboda duman oluşmaz, yanma odasında oluşur ve egzoz ile dışarı atılır.
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 897
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ByOnder » 15 Ağustos 2011 00:54

Oğuz kardeşim mantık kurmuşsun ama yanlış kurmuşsun ayrıca bu işler mantık işi değil bilimsel cevaplarıda var gel sağlıklı bi aracı 6 bin devirde kaldıralım istersen gene kara duman çıkmaz öle olsa F1 pistleri kapkara olurdu.
Yani nekadar basite indirgesem bilmiyorumki ateş ve oksijen soba hava almassa tüter. turboda egsozdan dönüştürtüğü gazlar bi yana bu ikinci bi işidir turbonun asıl işi motora temiz hava akışını sağlamaktır. motordaki yanma olayı benzinli motorlardaki gibi olmadığından turbosuz bi dizel motor hiçtir turbonun arızalanması demek hava akışının sağlanmaması demekdir hava akışının sağlanmaması demek yakıtın verimli yanmaması demektir yakıtın yanmaması demek ise kara duman demektir performans kaybı demektir.

Yani tekrar ediyorum kara dumanın tek sebebi turbo değildir. ama turbonun bozulmasının en önemli belirtisi kara dumandır.
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Devrim » 15 Ağustos 2011 08:43

Benim düşüncem (ve gözlemlediğim) de şuydu. Daha doğrusu her şeyi birleştirdim. :D

Normalde siyah duman, hava eksikliğinden kaynaklı diye biliyorum. Bazen önümdeki dizel kullanıcısı düşük devirde yükleniyor gaza. Diyelim ki 2'nci ya da 3'üncü vitesteyken ve 1000 devirdeyken (vites düşürmesi gerektiği hâlde) köklüyor gazı. Bu durumda kara duman çıkıyor bariz.

Belki ilk çalıştırmada turbo tam olarak devrede olmadığından hafif kara duman gelmesi normaldir.

O zaman şu olabilir; Normal hızda (atıyorum 2250 devirde ve 90 km/s hızda) seyrettiğimizi ve bu hâlde bile sürekli kara duman çıktığı durumu konuşalım. Bu noktada hâlâ kara dumanımız varsa işte o zaman turbo neredeyse iptaldir diyebilir miyiz?
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ufuk » 15 Ağustos 2011 11:49

turbo arızasında genellikle yokuş çıkarken gaz verdiğiniz halde aracınız buna tepkisiz kalıyor ise çekişi artmıyor ise turbonuz ömrünü tamamlamış demektir
ufuk
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 130
Kayıt: 28 Kasım 2010 00:15
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5dcı 65bg
Kilometre: 25000
Yakıt: opet
Lastik Markası: Bidgestone Turanza
İsim ve Şehir: izmir

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ByOnder » 15 Ağustos 2011 14:23

Tabiki devrim hocam ara aara öle siyah duman çıkar dediğin gibi düşü devrde vites küçültmesi gereken durumda küçültmeyip gaz verirse siyah duman atar araç aynı mantık yada ne bilim sürekli aracını sakin kullanan bi insan arada gazladığında siyah duman atabilir bu durumlardan bahsetmiyoruz.

Her an çıkan bi siyah duman ve bunu anlamak için inan iyi bitespit gerekmio bariz anlıyorsun yani araç neredeyse yarı yarıya performan kaybedio tabi bu işin son raddesindeki hai tartışmaya zaten luzum yok ama öncesinde aracımızda g ördüğümüz ara ara siyah dumanlar vs bu turbonun bitmeye sinyaller verdiğinin göstergesidir falan diyemem yani.
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 672
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Sani » 15 Ağustos 2011 18:26

Devrim demiş ki:Benim düşüncem (ve gözlemlediğim) de şuydu. Daha doğrusu her şeyi birleştirdim. :D

Normalde siyah duman, hava eksikliğinden kaynaklı diye biliyorum. Bazen önümdeki dizel kullanıcısı düşük devirde yükleniyor gaza. Diyelim ki 2'nci ya da 3'üncü vitesteyken ve 1000 devirdeyken (vites düşürmesi gerektiği hâlde) köklüyor gazı. Bu durumda kara duman çıkıyor bariz.

Belki ilk çalıştırmada turbo tam olarak devrede olmadığından hafif kara duman gelmesi normaldir.

O zaman şu olabilir; Normal hızda (atıyorum 2250 devirde ve 90 km/s hızda) seyrettiğimizi ve bu hâlde bile sürekli kara duman çıktığı durumu konuşalım. Bu noktada hâlâ kara dumanımız varsa işte o zaman turbo neredeyse iptaldir diyebilir miyiz?


Sadece turbo diyemeyiz. Yine yakıt sisteminiz de sorunlu olabilir. Isıtma bujileri de sorunlu olabilir.
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 897
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Sani » 15 Ağustos 2011 18:27

ufuk demiş ki:turbo arızasında genellikle yokuş çıkarken gaz verdiğiniz halde aracınız buna tepkisiz kalıyor ise çekişi artmıyor ise turbonuz ömrünü tamamlamış demektir


Böyle bir şey yok. Anlattığınızı bir ustaya anlatsanız "debriyajınız bitmiş" der...
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 897
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti ufuk » 16 Ağustos 2011 16:20

Sani demiş ki:
ufuk demiş ki:turbo arızasında genellikle yokuş çıkarken gaz verdiğiniz halde aracınız buna tepkisiz kalıyor ise çekişi artmıyor ise turbonuz ömrünü tamamlamış demektir


Böyle bir şey yok. Anlattığınızı bir ustaya anlatsanız "debriyajınız bitmiş" der...



tam olarak anlatmak istediğim seyir halinde 80 90 km sürat ile giderken yol hafif eğimli veya yokuş halini aldıysa siz gaz verdiğiniz halde araç km den düşüyorsa 80-70-60 turbo arızalıdır.izmirde ticari clio taksimde yetkili servis tarafından gaziemir limontepe balçova güzerğahında test edilmiş bahsettiğim olay gerçekleştiğinden turbosu değiştirilmiştir.Ayrıca
aracınız gözle görülür biçimde fazla yakmaya başlar
ufuk
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 130
Kayıt: 28 Kasım 2010 00:15
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5dcı 65bg
Kilometre: 25000
Yakıt: opet
Lastik Markası: Bidgestone Turanza
İsim ve Şehir: izmir

Re: Eksozdan Çıkan Yoğun Siyah Duman

İleti Sani » 16 Ağustos 2011 19:08

Yakması doğru ancak düşmesi doğru değil. Turbonuz arızalıysa zaten araç 80'e dahi çıkamaz...
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 897
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul


ÖncekiSonraki

Bakım, Onarım & Servis

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 17 misafir