Sert Vites Geçişleri

İlk Yardım Merkezi. Aracımızla (veya başka bir konu ile) ilgili karşılaştığımız, deyenimlediğimiz problemler, sorunlar. Çözümünü paylaşalım ya da arayalım!

Sert Vites Geçişleri

İleti ugur_yavuz » 27 Temmuz 2008 12:33

Selamlar,
2008 model clio3 1.2 kullanıyorum, vites geçişleri bana çok sert geldi, resmen vites geçirirken katırkutur ediyor şanzuman. Sizde de böyle mi?
Ayrıca geri vitese geçerken, bazen vitesi attığımda yerine oturuyor ama araç geri gitmiyor, ara bi bölge mi vardır nedir, orda kalıyor zannedersem, sonra daha sert basınca biraz sert geçiyor ancak o zaman geçiyor? Problem mi var acaba?
ugur_yavuz
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 55
Kayıt: 21 Temmuz 2008 07:48
Marka & Model: Renault Clio III
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16V 75HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Opet
Lastik Markası: Bridgestone
İsim ve Şehir: Bursa


Re: Sert Vites Geçişleri

İleti SAFAK SAHIN » 27 Temmuz 2008 13:55

Uğur merhabalar.Öncelikle ilk kullandığım aracım peugeot 206 ondada aynı problem vardı (şu an clio III ümde böyle bir problemim yok)ve diyolardıki vitesler kemikli bu arabalarda sebebide spor bir hava yaratabilmek içinmiş falan filan.İLk başlarda işi bilmediğimiz için yedim diyebilirim.Ama sonrada işi öğrendim ki vitesi sertleştiren katır kutur sesleri yaratan bizlermişiz.
3. vitesten 2. vitese 1. vitese atarken bu problem çok yaşanır.sebebide uygun olmayan bir hızda vites küçültmeye çalışmaktır.O esnada mekanik anlamda ne oldupunu bilmiyorum ama bieyler oluyo vites bir türlü geçmek bilmiyo ya da takır tukur sesler geliyo.Frene hafifce basıp uygun hıza düşünce vite yağ gibi akıyo valla.
Yani biraz bizler sertleştiriyoruz gibime geliyo.BU beenim gözlemlerim ve tamamıyla beni bağlar.Oluşabilecek sorunlardan beni sorumlu tutmayın :lol: :D :) ;) .....
Şaka bir yana brnim gözlemlerim ve tecrübelerim doğrultusunda böyle şeyler olduğunu tahmin ediyorum.Eğer daha teknik bir açıklama yapılırsa hem ben hemde uğur dahada aydınlanmış oluruz.
SAFAK SAHIN
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 460
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:24
Konum: Karamürsel
Marka & Model: CLIOIII Aut/2006
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16 V.
Kilometre: 87000
Yakıt: shell-95 oktan
Lastik Markası: bridgestone-Turanza
İsim ve Şehir: İZMİT/Karamürsel

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti omeralemdar » 27 Temmuz 2008 15:38

<3. vitesten 2. vitese 1. vitese atarken bu problem çok yaşanır.sebebide uygun olmayan bir hızda vites küçültmeye çalışmaktır>
GERÇEKTEN ÖYLE AMA GERİ VİTES BAZEN HIRÇINLAŞIYOR DEBRİYAJA BASTIGIM HALDE GERİ VİTES YERİNİ BULMUYOR ARA SIRA O PROBLEMİ YAŞIYORUM SEBEBİ NE BİLMİYORUM :?:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti oguz1 » 28 Temmuz 2008 05:49

Şafak hocam bahsettiğiniz sebep sertliği ve geçişi bir miktar izah ediyor ama işin temelinde renaultun sert şanzumanı var hangi vitese uygun hızda geçirirsek geçirelim bu durum söz konusu.

Bu durumdan kurtulmanın yolu sakin kullanmak,uygun hızda vitesi geçirmek, acele etmemek ve debriyaja sonuna kadar basmak. Gerisine zamanla alışıyor insan ve diğer hiçbir araba kullanmayıncada unutuyorsun, bizim vites oluyor pamuk ;)
oguz1
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1068
Kayıt: 09 Haziran 2008 15:17
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,5 dci 80 bg
Kilometre: 122000
Yakıt: opet
Lastik Markası: tigar-lassa snoways
İsim ve Şehir: Murat İzmir

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti Devrim » 28 Temmuz 2008 13:34

Evet evet, viteslerimiz kemikli. Ama şunu söylemeliyim, kişisel sürücü eski'lerini bir kenara koyalım, yine de kemikli viteslerimiz. Daha önce yazdım ama eski forumda mı burada mı hatırlamıyorum. Skoda'nın(!) bir modelinin vitesine baktım, "yağ gibi dedikleri bu olsa gerek" dedirtti bana. Bizimkiler kemikli.

Ama şikayetçi değilim. Çünkü, vitesi çıkartırken az itmek, vites kolunun merkeze gelmesine yetiyor. Oradan da ilgili yere almak kolay oluyor. "Kemiği" hissediyorsunuz ama (bence) o kadar da değil...

Ayrıca geri vites (küçüklüğümden beri "anarya" diye bilirdim hep :) ) şimdiye dek sorun yaratmadı. Oysa Uno'da veya 84 Doğan'da debreyaja bir daha çekip basmam gerekirdi. O da işe yaramazsa 1'e alıp, arabayı bi' kaç santim ileti yürütüp, öyle geçirebilirdim geri'ye... 8-) Neyse ki Clio'da bir sorun yaşamadım...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti omeralemdar » 28 Temmuz 2008 17:12

BİLĞİ PAYLAŞIMI İÇİN TEŞEKKÜRLER :roll:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti mcagriunal » 04 Ağustos 2008 19:01

Siz değerli Clio kullanıcılarına bir konuda daha danışmak istiyorum.

Örneğin yüksek viteste giderken karşıma aniden bir yokuş çıkıyor ve vites küçültmek istiyorum. Araba zaten 1.2, yokuşta takılır kalırım korkusuyla bunu devir düşmeye başlamamışken yapmak zorunda kalıyorum bazen. Fakat bunu yaptığımda araç sarsılıyor, ileri atılıyor. Biliyorum bu normal bir şey, yapılması gereken devir düştüğünde vites değiştirmek olsa gerek. Bununla birlikte, bazen virajla birlikte yokuşa girilmesi söz konusu oluyor ve erken vites küçültmem gerekiyor, frene de basmak istemiyorum, çünkü bu sefer de hızımı kaybediyorum. Tecrübeli araç sürücüleri olan sizlerden, yokuşa girerken tam olarak nasıl davranılması gerektiği konusunda fikir bekliyorum. Yeri geldiğinde, aracın güvenli bir şekilde yokuşu tırmanabilmesi için bu ileri atılma normal midir? Yoksa bu bir sürüş hatası mıdır?

Bu ilk arabam, otomobil kullanma konusunda fena değilim ama mükemmel olmaktan oldukça uzağım. Bunu da oldukça kafaya takıyorum. İlk araba kullanmaya başladığımdan bu yana, en başarısız yönüm vites geçişlerim oldu. Vitesleri değiştirirken arabayı çok sarsıyorum. Bunun yeni Clio'da büyük ölçüde yapmamaya başladım, yine de bazen bir sarsıntı yaşıyorum ve bu gerçekten canımı sıkıyor. Sanırım yapılması gereken debriyajdan ayağımı bir anda çekmemek. Bu konuda da emin değilim, çünkü her vites değiştirmede kalkış yapar gibi debriyajı yavaş yavaş kaldırmak mantıklı gelmiyor. Uygun devri bulma konusunda sorun yaşadığımı sanmıyorum.

Sanırım benim iyi bir ileri sürüş eğitimi alarak kendimi geliştirmem lazım...
mcagriunal
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 131
Kayıt: 29 Haziran 2008 18:02
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2
Kilometre: 28500
Yakıt: Shell 95 Oktan
İsim ve Şehir: Çağrı Ünal - Ankara

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti Devrim » 04 Ağustos 2008 19:29

Çağrı; iletine ilk cevap veren(lerden) biriyim ama çok iyi veya çok tecrübeli bir sürücü olduğumu iddia etmiyorum aslında. Sadece kendi tecrübemi paylaşmak istiyorum... Çünkü uzun süredir Mut veya Anamur gibi virajlı ve gıcık yollarda araç kullandım...

mcagriunal demiş ki:...Örneğin yüksek viteste giderken karşıma aniden bir yokuş çıkıyor ve vites küçültmek istiyorum. Araba zaten 1.2, yokuşta takılır kalırım korkusuyla bunu devir düşmeye başlamamışken yapmak zorunda kalıyorum bazen. Fakat bunu yaptığımda araç sarsılıyor, ileri atılıyor. Biliyorum bu normal bir şey, yapılması gereken devir düştüğünde vites değiştirmek olsa gerek. Bununla birlikte, bazen virajla birlikte yokuşa girilmesi söz konusu oluyor ve erken vites küçültmem gerekiyor, frene de basmak istemiyorum, çünkü bu sefer de hızımı kaybediyorum. Tecrübeli araç sürücüleri olan sizlerden, yokuşa girerken tam olarak nasıl davranılması gerektiği konusunda fikir bekliyorum. Yeri geldiğinde, aracın güvenli bir şekilde yokuşu tırmanabilmesi için bu ileri atılma normal midir? Yoksa bu bir sürüş hatası mıdır?
Açıkcası olaya hata vs. şeklinde bakmıyorum. Tercih söz konusudur belki...

Öncelikle düz seyirde karşıma çıkan bir yokuşta, araç belli bir devri kaybetmeden düşürmüyorum. Evet, devrin düşeceğini biliyorum ama vakti gelmeden düşürmek hem aşırı motor yorulmasına hem de (bence) gereksiz bir güç ve yakıt sarfiyatına sebep olur. Diyelim ki 5'inci vitesle uzun bir yokuşa doğru geliyoruz. 5'inci viteste olmak zaten 3bin küsür devir demek. Vaktinden önce vites düşürmek de bu devrin iyice artması demek. hatta yerine göre istemediğiniz bir hız kesimiyle karşılaşmak da mümkün...

Yokuşa başladık, araç normal olarak devir kaybetmeye başladı. (Gerçi dizele göre konuşacağım ama) Yukarıdan aşağı doğru 2bin devir sınırına yaklaşırken vites düşürürüm. Bu bana 200 ila 350 devir daha kazandırabilir. Bu devir artışını yokuşun eğimi karşılar diye düşünüyorum ve araç ne ileri fırlar ne de tehlikeli bir hız artışı olur. Ama düşük vitesin getirdiği tork sayesinde tırmanışıma devam ederim. Ve ayrıca vites düşürümünün "yokuşun neresinde" yapılacağını en iyi sürücü tayin eder bence.

Ve devir düştükçe de aynı tavırla vitesi düşürmeye devam ederim...

Yalnız, virajla beraber yokuş demişsin. Bu durumda hız kesmek kaçınılmaz değil mi? Özellikle Anamur-Gülnar yörelerinde 180 derecelik dik yokuşlu virajlar var. Bence yapacak bir şey yok, yaklaşırken hızı iyice kesiyorum. Öyle ki o viraj için en güvenli hıza düşüyorum. Bu da 2'inci vitese denk geliyor. Virajın henüz ortasındayken 2'inci viteste gaza yüklenerek tırmanmaya başlıyorum...

mcagriunal demiş ki:...Vitesleri değiştirirken arabayı çok sarsıyorum. Bunun yeni Clio'da büyük ölçüde yapmamaya başladım, yine de bazen bir sarsıntı yaşıyorum ve bu gerçekten canımı sıkıyor. Sanırım yapılması gereken debriyajdan ayağımı bir anda çekmemek. Bu konuda da emin değilim, çünkü her vites değiştirmede kalkış yapar gibi debriyajı yavaş yavaş kaldırmak mantıklı gelmiyor. Uygun devri bulma konusunda sorun yaşadığımı sanmıyorum.
Benim genelde araç sürmeyi öğrettiğim arkadaşlarıma, gaz-debreyaj koordinasyonunu kazandırırken yaptırdığım egzersizler şu şekildedir. Öncelikle, debreyajın kavrama noktasını erken bulmak gerek. Yani (eşimle de çalışırken öyle yaptık); araç çalışıyor, 1'inci vitesteyiz. Debreyaj'dan çek hızlıca ama kavrama noktasına kadar. Yani araç hareket etmeyecek! Ama içinde oturan bizler aracın hareket etme meylini hissedeceğiz. Bunu pratikce yapması lazım sürücünün...

Gerekli gaz desteğini verdikten sonra debreyajdan ayağımızı çekiş hızımız "azalan" şeklinde olmalı. Tekrar yazmam gerekirse, bir vitese geçtikten sonra ayağımızı pedalden çekiş hızımız ilk salisede hızlı, ve sonra gittikçe yavaşlayan(sakinleşen) bir tavırla olmalı. Baştan sona aynı tempoyla çekersek veya ilk salisede yavaş davranırsak araç sürat kaybeder.

Özetle, debreyaj pedalı en dipte. Vitese attık. Hızlı şekilde o bir-iki santimi atlamak gerek ve kavrama noktasına konuşlanmak gerek. Ondan sonra da (müzikte ritardando diye geçer :mrgreen: ) gittikçe yavaşlayan bir hareketle ayağı çekmek gerek.

Bu şekilde aracı sarsmayacağını düşünüyorum. Gerçi tüm bunlardan önce doğru devirde vites değiştirmek çok önemli.

Bence çok deneme yapmalısın. 2bin devir civarında, 2bin'in altında, 3bin'de olmak üzere çeşitli deneyler yaparak aracının motor ve vites alışkanlıklarını öğrenebilirsin. Ben aracımı aldığımda, ilk günlerde tüm bunları yaptım ve şu an mutlu mesut anlaşıyoruz. :)

Kolay gelsin. Umarım laf salatası yapmamışımdır...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti mcagriunal » 05 Ağustos 2008 09:41

Detaylı bilgi için çok teşekkürler. Güzel anlatmışsın, özellikle vites değitirirken ayağı debriyajdan kavrama noktasına kadar hızlı çekip daha sonra yavaş çekmek konusunda çok doğru bir tespit yaptığını, -kendi sürüşümü de aklıma getirdiğimde- söylemek istiyorum.
mcagriunal
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 131
Kayıt: 29 Haziran 2008 18:02
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2
Kilometre: 28500
Yakıt: Shell 95 Oktan
İsim ve Şehir: Çağrı Ünal - Ankara

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti omeralemdar » 05 Ağustos 2008 10:53

bilği paylaştıkça güzeldir paylaşımlar için teşekkürler :roll:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti omeralemdar » 09 Ağustos 2008 18:46

tolğa çok haklısın kardeşim
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti ugur_yavuz » 01 Eylül 2008 20:33

Biraz geç oldu ama ben bişeyde daha değinmek istiyorum, belki sizde de benzer bir problem(problemmi gerçi bilmiyorum ama) vardır

Bazen, aracı park yerinden çıkarırken, geri vitese takıyorum, çok hafif geçiyor ama aslında vitese geçmiyor. Boşa gaz veriyorum, sonra tekrar sert bi şekilde geçirdiğim zaman hafif takırtı tukurtu ile geçiyor. Hatta ayağım tam olarak debriyaja basılı olmasına rağmen aracı sallıyor. Sizin bahsettiğiniz 3-2-1 düşüşlerinde 1. vitese zor geçiyor benimki de.
ugur_yavuz
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 55
Kayıt: 21 Temmuz 2008 07:48
Marka & Model: Renault Clio III
Motor Tipi & Gücü: 1.2 16V 75HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Opet
Lastik Markası: Bridgestone
İsim ve Şehir: Bursa

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti omeralemdar » 02 Eylül 2008 09:19

ugur_yavuz kardeşim o dediğin bazen bendede oluyor geri vitese takıyorum debriyaj sonuna kadar basılı ama vites geriye geçmiyor sebebi hakkında bilğisi olan varsa yanıtlasın :roll:
omeralemdar
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 1016
Kayıt: 09 Haziran 2008 00:01
Marka & Model: RENAULT CLIOIII
Motor Tipi & Gücü: 1,2
Kilometre: 67057
Yakıt: benzin
Lastik Markası: Kumho Kh18 185/60/15
İsim ve Şehir: ömer alemdar /ANKARA

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti Devrim » 02 Eylül 2008 13:16

Açıkcası sebebi ile ilgili net bilgim yok. Sonuçta makinacı değiliz. Ama geri vites dişlilerinin diğerlerinden çok farklı olduğunu, şansıman dişli açısıyla, geri vites dişli açısının birbirini tutmadığı zamanlar böyle olduğunu düşünüyorum.

Bu yüzden, bu problem oluştuğunda (eğer debreyaja 1-2 kez pompa yapmak işe yaramıyorsa) vitesi 1'e atıp -ayağı sadece debreyajdan biraz çekerek- aracı 1-2 cm. ileri yürütmek şeklinde durumu çözerler.

Bu problem pederin eski aracı 84 model Şahin/Doğan'ında sık sık olurdu. Ama benim Clio'da şu âna kadar hiç olmadı. Sadece geçen hafta geçmemekte ısrar etti ve hemen akabinde "kıt" diye bir sesle geçiverdi geri vitese. Devamını bekliyorum.
:)
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Sert Vites Geçişleri

İleti Bahadir » 02 Eylül 2008 15:28

Geri vites geçişlerinde sizin anlattığınız problemlerin hiç birini yaşamadım. Ancak benimde aracımda çok nadir olarak geri vitese geçerken biraz zorlanıyor. Ama bu rahatsız edici bir zorlanma değil. ben aracımı mart ayı başında aldım. o zamandan beri toplasanız iki yada üç defa olmuştur. Birde vites geçişleri kemikli diyorsunuz ama ben yaklaşık 15 yıldır hep renault kullandım. Bundan önceki aracımız R19'du. Onun vites geçişleriye kıyaslamak gerekirse. Bizim araçların vites geçişleri pamuk pamuk valla. Vites küçültmelerde problem yaşamıyorum kesinlikle. Eğer vites düşürecekseniz size tek tavsiyem aracın yığılmasını önlemek için debriyajdan ayağınızı daha yavaş çekin. O zaman yığılmalar daha az olacaktır. (Bu arada rampalarda felan vites küçültme ihtiyacı duymayan dizel aracımada teşekkürü bir borç bilirim.).
Bahadir
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 155
Kayıt: 09 Haziran 2008 09:04
Konum: Bakanlıklar(İŞ) Eryaman (Ev) / ANKARA
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65hp
Kilometre: 70000
Yakıt: Shell GTL +
Lastik Markası: Michelin Enegy Saver
İsim ve Şehir: Ankara


Sonraki

Sorular & Cevaplar, Problemler & Çözümler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 206 misafir