Çağrı; iletine ilk cevap veren(lerden) biriyim ama çok iyi veya çok tecrübeli bir sürücü olduğumu iddia etmiyorum aslında. Sadece kendi tecrübemi paylaşmak istiyorum... Çünkü uzun süredir Mut veya Anamur gibi virajlı ve gıcık yollarda araç kullandım...
mcagriunal demiş ki:...Örneğin yüksek viteste giderken karşıma aniden bir yokuş çıkıyor ve vites küçültmek istiyorum. Araba zaten 1.2, yokuşta takılır kalırım korkusuyla bunu devir düşmeye başlamamışken yapmak zorunda kalıyorum bazen. Fakat bunu yaptığımda araç sarsılıyor, ileri atılıyor. Biliyorum bu normal bir şey, yapılması gereken devir düştüğünde vites değiştirmek olsa gerek. Bununla birlikte, bazen virajla birlikte yokuşa girilmesi söz konusu oluyor ve erken vites küçültmem gerekiyor, frene de basmak istemiyorum, çünkü bu sefer de hızımı kaybediyorum. Tecrübeli araç sürücüleri olan sizlerden, yokuşa girerken tam olarak nasıl davranılması gerektiği konusunda fikir bekliyorum. Yeri geldiğinde, aracın güvenli bir şekilde yokuşu tırmanabilmesi için bu ileri atılma normal midir? Yoksa bu bir sürüş hatası mıdır?
Açıkcası olaya hata vs. şeklinde bakmıyorum. Tercih söz konusudur belki...
Öncelikle düz seyirde karşıma çıkan bir yokuşta, araç belli bir devri kaybetmeden düşürmüyorum. Evet, devrin düşeceğini biliyorum ama vakti gelmeden düşürmek hem aşırı motor yorulmasına hem de (bence) gereksiz bir güç ve yakıt sarfiyatına sebep olur. Diyelim ki 5'inci vitesle uzun bir yokuşa doğru geliyoruz. 5'inci viteste olmak zaten 3bin küsür devir demek. Vaktinden önce vites düşürmek de bu devrin iyice artması demek. hatta yerine göre istemediğiniz bir hız kesimiyle karşılaşmak da mümkün...
Yokuşa başladık, araç normal olarak devir kaybetmeye başladı. (Gerçi dizele göre konuşacağım ama) Yukarıdan aşağı doğru 2bin devir sınırına yaklaşırken vites düşürürüm. Bu bana 200 ila 350 devir daha kazandırabilir. Bu devir artışını yokuşun eğimi karşılar diye düşünüyorum ve araç ne ileri fırlar ne de tehlikeli bir hız artışı olur. Ama düşük vitesin getirdiği tork sayesinde tırmanışıma devam ederim. Ve ayrıca vites düşürümünün "yokuşun neresinde" yapılacağını en iyi sürücü tayin eder bence.
Ve devir düştükçe de aynı tavırla vitesi düşürmeye devam ederim...
Yalnız, virajla beraber yokuş demişsin. Bu durumda hız kesmek kaçınılmaz değil mi? Özellikle Anamur-Gülnar yörelerinde 180 derecelik dik yokuşlu virajlar var. Bence yapacak bir şey yok, yaklaşırken hızı iyice kesiyorum. Öyle ki o viraj için en güvenli hıza düşüyorum. Bu da 2'inci vitese denk geliyor. Virajın henüz ortasındayken 2'inci viteste gaza yüklenerek tırmanmaya başlıyorum...
mcagriunal demiş ki:...Vitesleri değiştirirken arabayı çok sarsıyorum. Bunun yeni Clio'da büyük ölçüde yapmamaya başladım, yine de bazen bir sarsıntı yaşıyorum ve bu gerçekten canımı sıkıyor. Sanırım yapılması gereken debriyajdan ayağımı bir anda çekmemek. Bu konuda da emin değilim, çünkü her vites değiştirmede kalkış yapar gibi debriyajı yavaş yavaş kaldırmak mantıklı gelmiyor. Uygun devri bulma konusunda sorun yaşadığımı sanmıyorum.
Benim genelde araç sürmeyi öğrettiğim arkadaşlarıma, gaz-debreyaj koordinasyonunu kazandırırken yaptırdığım egzersizler şu şekildedir. Öncelikle, debreyajın kavrama noktasını erken bulmak gerek. Yani (eşimle de çalışırken öyle yaptık); araç çalışıyor, 1'inci vitesteyiz. Debreyaj'dan çek hızlıca ama kavrama noktasına kadar. Yani araç hareket etmeyecek! Ama içinde oturan bizler aracın hareket etme meylini hissedeceğiz. Bunu pratikce yapması lazım sürücünün...
Gerekli gaz desteğini verdikten sonra debreyajdan ayağımızı çekiş hızımız "azalan" şeklinde olmalı. Tekrar yazmam gerekirse, bir vitese geçtikten sonra ayağımızı pedalden çekiş hızımız ilk salisede hızlı, ve sonra gittikçe yavaşlayan(sakinleşen) bir tavırla olmalı. Baştan sona aynı tempoyla çekersek veya ilk salisede yavaş davranırsak araç sürat kaybeder.
Özetle, debreyaj pedalı en dipte. Vitese attık. Hızlı şekilde o bir-iki santimi atlamak gerek ve kavrama noktasına konuşlanmak gerek. Ondan sonra da (müzikte
ritardando diye geçer :mrgreen: ) gittikçe yavaşlayan bir hareketle ayağı çekmek gerek.
Bu şekilde aracı sarsmayacağını düşünüyorum. Gerçi tüm bunlardan önce doğru devirde vites değiştirmek çok önemli.
Bence çok deneme yapmalısın. 2bin devir civarında, 2bin'in altında, 3bin'de olmak üzere çeşitli deneyler yaparak aracının motor ve vites alışkanlıklarını öğrenebilirsin. Ben aracımı aldığımda, ilk günlerde tüm bunları yaptım ve şu an mutlu mesut anlaşıyoruz. :)
Kolay gelsin. Umarım laf salatası yapmamışımdır...