ByOnder demiş ki:birincisi herkesin yanıldığı şu konuyu tekrar düzeltiyorum abs devreye girdi diye bi tabir çok komik bi tabir abs nin devrede olmadığı an diye bi an yoktur abs her an devrededir ve çok sert frenlemede vuruntu hissetmeniz normaldir aslında bu vuruntu abs nin kalitesini gösterir çok kaliteli araçlarda hiç hissetmessiniz bu abs nin disk i kavrayıp bırakma hızı ile alakalıdır çok açarak taş devri misali anlatabileceğim anca diyelimki abs 1 sn de 1 kere disk i tutup bırakıyo 1 sn yeden düşük bi zamanda lastik tutnma yaşayacak kadar sert bi fren olursa diyelimki 01 02 03 04 05 06 07 de lastik yavaşladı yavaşladı 08 09 da kitledi siz bunu vuruntu olarak hissedersiniz 1 sn de abs lastiği bırakır sonra tekrar sıkmaya başlar tabi ben anlatabilmek için zamanlamayı çok açtım bu saliselerle gerçekleşen bi işlemdir umarım anlatabilmişimdir
fakat ses için bişey diyemicem balatalarınızı bi kontrol ettirin.
Şunu Unutmamak Gerekir ki ABS Fren Sistemi Sadece Tekerlekler Bloke Oldugunda Devreye girer. Sürekli Devrede Değildir. Yani ABS Fren Sistemine Sahip Bir Araç Daha Çabuk, Daha Kısa Mesafede Durmaz, Daha Güvenli Durur. Güvenden Kasıt, Tekerleklerin Bloke Olmadan Yani Araç Kaymadan Durmaktır.
Şunuda Sakın Unutmayalım ABS Devreye Girdiğinde, Fren Mesafeniz yani Durma Mesafeniz Bir Miktar Artar. ABS Sistemini Devreye Sokmadan Hasas Ayak Hareketiyle Daha Kısa Mesefede Durursunuz.ABS (Anti-Lock Braking System)
Sisteminin Çalışması
ABS, kullanıldığı taşıtın kararlılığını, manevra ve durma yeteneğini artırabilen bir fren sistemidir. Dört-tekerlek ABS, tekerlek kilitlenmesini önleyerek, sürücülere acil frenleme durumlarında kararlılık ve yön kontrolü sağlamaktadır. İlk kez 1936 yılında Almanya’da geliştirilen ve patenti alınan ABS, Almanca “antiblockiersystem.” teriminden kısaltılmıştır ve İngilizcesi de benzer anlamdaki Anti-lock Brake System dir.
ABS, her tekerleğin yakınında dönme hızını algılayarak tekerleklerin çekiş kaybettiği ve kilitlenmek üzere olduğunu algılayan sensörlere sahiptir. Elektronik kontrol ünitesi (ECU- Electronic Kontrol Unit) bu sinyalleri değerlendirerek, fren basıncını değiştirmek yoluyla tekerlek kilitlenmesini önleyen hidrolik kontrol ünitesine (HCU- Hydraulic Kontrol Unit) komutlar gönderir.
ABS nasıl çalışır?
Sürücü dört-tekerlek ABS ‘li bir taşıtın fren pedalına sertçe bastığında, sistem otomatik olarak fren basıncını dört tekerlekte düzenleyerek, tekerlek kilitlenmesini önlemek üzere her tekerleğin fren basıncını bağımsız olarak ayarlar. ABS, frenleri saniyede 18 defa kadar pompalayarak, sürücülere belirli ölçüde yönlendirme yeteneği kazandırmaktadır.
Dört tekerlek ve iki arka tekerlek ABS’lerin farkı
Dört-tekerlek ABS, acil durma koşullarında taşıt kararlılık ve geliştirilmiş manevra yeteneğini sürdürmek için tasarlanmıştır. Dört-tekerlek ABS donatılmış bir taşıtta frenleme sistemi, dört tekerleğin her birinde tekerlek kilitlenmesini önleyerek, sürücüye geliştirilmiş yönlendirme kontrolü sağlamak için frenleme basıncını düzenler.
Arka-tekerlek ABS ise, daha çok kamyonet, minibüs ve spor taşıtlarda görülmekte ve sadece arka tekerleklerin tekerlek kilitlenmesini önlemek için kullanılmaktadır. Bu sistem sürücüye doğrultu kararlılığını sürdürmek ve taşıtın arkasının yanlara kaymasını önlemekte yardımcı olmaktadır. Arka-tekerlek ABS sistemlerinde ön tekerleklerin hâlâ tıpkı geleneksel frenlerdeki gibi kilitlenme eğilimi vardır. Eğer kilitlenme olursa, sürücü fren pedal basıncını ön tekerleklerin tekrar dönmeye başlamasına yetecek kadar azaltmalıdır. Böylece sürücü taşıtı yönlendirebilir.
ABS’nin çalıştığı nasıl anlaşılır?
ABS’lerin çoğunda sistemin etkin hale gelmesi sürücü tarafından anlaşılabilmektedir. Sürücü mekanik bir ses duyar ve bazı basınç dalgalanmalarını veya fren pedalının sertliğinin daha da arttığını hisseder. Gürültü işitildiğinde veya basınç dalgalanmaları hissedildiğinde, ayağın fren pedalında tutulması önemlidir. Sert basınç uygulamasına devam edilmelidir.
ABS ile yapılması ve yapılmaması gerekenler
Uygun kullanılması halinde dört-tekerlek ABS güvenli ve etkin bir frenleme sistemidir. Maksimum güvenlik ve sistemin tüm avantajlarından yararlanmaları için, sürücülerin ABS sistemlerinin nasıl çalıştığını doğru olarak bilmeleri ve uygulamaları gerekmektedir. Bu kurallar aşağıda sıralanmıştır:
Ayağınızı frenin üzerinde tutun
Yönlendirme yaparken dört-tekerlek ABS’nin uygun çalışmasını sürdürmek için fren üzerinde sert ve sürekli basıncı koruyun. Fren pedalı salınımlar yaparken bile freni pompalamaktan kaçının. Ancak, arka-tekerlek ABS ile donatılmış taşıtlarda, ön tekerleklerin geleneksel frenler gibi kilitlenme eğilimi vardır. Eğer kilitlenme olursa, sürücü taşıtı yönlendirebilmek için, fren pedal basıncını ön tekerleklerin tekrar dönmeye başlamasına yetecek kadar azaltmalıdır.