Dizel araç kullanmak daha fazla sorumluluk gerektirir demiştik..Şimdi Türkiye de dizel araç kullanmanın olmazsa olmazları ve Püf noktalarından bahsedelim..
Araçlarımızda tükettiğimiz akaryakıtın kalitesi çok önemlidir..Dizel motorların Yakıt Sistemleri Tamamen Yakıt ile yağlanır ve bu yakıt sistemlerinde çok küçük boşluklarla hassas çalışan, pahalı parçalar bulunmaktadır..Kullanılan yakıtdaki yağlama vasfının kalite düzeyi, yakıt sistemi parçalarının ömürlerini direk olarak etkiler ve önemlidir..çok Uygunsuz yakıt kullanımlarında 1 depo tüketilmesi bile bütün sistemi felç edebilir..çözüm Maliyeti çok yüksek problemler çıkar..Yakıtdaki yağalama yeterliliği laboratuar ortamı dışında teşhis edilemeyeceğinden Yakıt aldığımız istasyonları iyi seçmemiz, güvenilir referanslarla istasyon tercihi yapmamız gerekir..Kalitesiz yakıtlar yanma sonrasında daha isli eksoz gazı oluşturacağından motordaki kurum oluşumu hızla çoğalacaktır.
Kurum Türkiye de Dizel motorların en büyük handikapıdır..Dizel kurumu benzinlideki gibi sadece piston üstlerinde ve subap eteklerinde oluşmaz..Dizel Motordaki kurum oluşumu EGR sisteminden kaynaklanır..
Nedir bu EGR sistemi..?
EGR sistemi(Exhaust Gas Return System) Dizel ve benzinli motorlarda havaya NitrojenOksit gazı salınımını azaltmak için tasarlanmıştır ve şöyle çalışır..
Nitrojen oksit gazı piston üstündeki yanma sonrası sıcaklığı belli bir değerin üstüne çıktığında açığa çıkmaktadır..piston üstü yanma sonrası sıcaklığını hızlı bir şekilde düşürmenin en pratik yolu emme kanalına eksoz gazı almaktır..
eksoz gazı motorda yanarak kimyasal bir reaksiyon gördüğünden tekrar motora alındığında aynı reaksiyonu göstermez..Yani yanan gazlar tekrar yanmazlar..
Bu sebepten motordan içeriye alınan eksoz gazı oranında daha sönük bir yanma oluşacaktır..Daha sönük yanma, daha düşük yanma sonrası sıcaklığı demektir..
Fakat..Ülkemiz yakıtları ile çalışan dizel motorlarımızın eksoz gazları isli olduğundan EGR valfinin tekrar motora yönlendirdiği eksoz gazı, Motor karter havalandırmasından gelen yağ buharı ve turbonun normal çalışması esnasında emme kanalına bırakdığı çok düşük miktarda yağ ile karışır.
bu karışmadan sonra yoğun kıvamda karbon ortaya çıkar ve bir miktarı emme manifoldunun iç çeperine yapışır kalır..Zamanla bu oluşum büyür ve manifoldu tıkayacak boyutlara ulaşabilir..Hatta emme subaplarını açık bırakan, piston sekmanının hareketini engelleyip ciddi motor hasarlarına sebebiyet veren arızalar yaşanmıştır..
Kurumdan korunmanın en etkili yolu Bu eksoz gazı çevrimine son vermektir..Buna piyasada EGR valfi iptali deniyor..Ve bu yöntemi birçok araç üreticisi fabrikadan çıkan araçlara uygulamaya başladı..
EGR valfi iptali bazı araçlar için çok kolay bazıları için uğraştırıcıdır ama her aracın EGR si iptal edilebilir..Biz bu sistemin Motor Kontrol Ünitesindeki çalışma parametrelerini sıfırlayarak iptal edilmesini öneriyoruz..
Sonrasında Carbon Clean dediğimiz kimyasal kurum temizlik işlemi her dizel araca ilki 40bin km de sonrasında 20bin km lik peryodlarla uygulanarak kurumdan korunulabilir..
Kimyasal kurum temizliği aynı zamanda dizel yakıt sistemlerinin çalışması esnasında yakıtın sisteme bıraktığı partikülleri ve katranı temizlemektedir..Bence Carbon Clean Türkiye de dizelin olmazsa olmaz koruyucu bakımıdır..
Dizel motorda Motor yağı çok önemlidir..Dizel motorlardaki sıkıştırma ve patlama basıncının yüksekliğinden bahsetmiştik..Basınç fazla olduğundan sekmanlardan aşağı daha fazla komprasyon kaçağı yaşanır..Bu kaçak motor yağına karbon karışmasına sebep olur ve yağ kısa sürede bozulur..
Motorlarımızda kullanılan turbolar düşük motor devirlerinde yüksek basınçlar üretmesi gerektiğinden, çok yüksek hızlarda dönerler..Çok yüksek hız çok yüksek sıcaklık demektir..Çoğu dizel Turbosunu sadece motor yağı soğutmaktadır..Turbonun iç sıcaklığı bu yüksek turbo mili devrinden ötürü yükselir..Turbonun içine giren ve sıcaklığı çok yükselen, nitelikleri zayıflamış motor yağının turboyu yağlamakta zorlanması, hatta turbo mili ile yataklama burcunun arasındaki yağ filminin yırtılıp metal metale temas yaşanması turboyu bitirir..
Bu sıkıntıdan ise daha sık peryodlarla motor yağı değiştirerek korunabilirsiniz..Dizel Motor yağınızı ne kadar sık değiştirirseniz motorunuzun ve turbosunun ömrü o kadar uzun olacaktır..
Piyasada turbo problemi yaşayan araçlara baktığınızda, genelde turboların kullanılamaz hale geldiklerini görürsünüz..Turbolar çok yüksek devilerde döndüğünden içindeki yataklama burçları zamanla aşınır..Turbo bakımı kültürü malesef ülkemizde pek yaygınlaşmadığından turbo bittiğinde çıkartılıp yerine yenisi koyulmaktadır..Oysaki tuboyu bitirmeden belli peryodlarla bakım yaptırsak, turbomuzun ömrünü katlıyabiliriz..Misalen 75bin km de bir bakım amacıyla turbomuzu söktürüp Tamir Takımı dediğimiz turbodaki aşınan bütün parçaların yer aldığı kiti turbomuza uygulatsak, bakım sonrası nerdeyse yepyeni bir tubomuz olacaktır..Ve maliyeti yeni bir turbonun 5 de 1 ini geçmez..
ADMiN: Kendi yazınız değilse lütfen alıntı yaptığınız kaynağı yazınız.