Diablo demiş ki:Devrim demiş ki:1.6 motor da aynı değerlerde yakıyor, ama daha fazla tork ve güç üretiyor. Bunu demek istiyorsun değil mi?
Bu durumda yakıt tüketimi ile tork yani çekiş gücü ters orantılı olduğuna göre durum böyle yüksek hacimli motorda sıkıştırma oranı düşük hacimli motorla aynı ise pistona giren yakıt hava karışımı miktar olarak düşük hacimli bir motora göre daha fazladır ve alt devirlerden itibaren daha fazla tork üretir ve daha rahat çalışır.Yani güç gerektiren yerlerde düşük hacimli motordan daha az devir çevirir düşük hacimli motor ise daha fazla devir çevirmek zorunda kaldığı için yakıt tüketimi artar bu durumda 1.2 motor kendisinden yüksek hacimli bir motor gibi benzin yakar.
Devrim demiş ki:Benim bilgim, 1.2 motorlar orta ve düşük hızlarda ekonomik. Yani 90 ve üstü hız yapmak çok mantıklı değil. Şehir içinde, bol dur-kalk'lı işlerde ekonomik olabilir
Bu durum da yakıt tüketimi motor hacmi bakımından ele alındığı zaman düşük hacimli bir motoru yüksek hacimli bir motora göre kıyaslarsak doğru orantılı.Bu orantıya göre düşük hacimli bir motor daha az yakacaktır sebebi sıkıştırma oranı yüksek hacimli motorla aynı veya değer olarak yakın ise buna bağlı olarak yakıt hava karışımı miktarı daha düşüktür buradaki durumda böyle.
Şimdi hangi orantı dogru tersimi doğrusumu :roll:.Burada zurnanın zırt dediği yer şu düşük hacimli motor yüksek hacimli motorla sıkıştırma oranları birbirine yakın ise güç gerektirmeyen yerlerde yüksek hacimli motora nazaran piston içerisine giren yakıt hava karışımı az olduğu için az yakar.Ama eğer motor zorlanmaya başlar ürettiği tork gücü yetersiz kalırsa yüksek devir çevirmeye başlayacağından dolayı bu avantaj tamamen dezavantaja dönüşür deli gibi benzin yakmaya başlar.İşte bu çok akıllı olan mühendislerin yaptığıda budur çoğu motor üreticisi hacim farketmeksizin yakıt hava karışımı aynı oranda sıkıştıran veya birbirine çok yakın değerlerde motorlar üretir.İşte 1.200 motor sadece sürücü varken 7.2 yakar arabada sürücü dahil 5 kişi varken 10 litre yakar buda en basit hesap.Olması gereken düşük hacimli motorda yüksek hacimli motora göre yakıt hava karışımın miktarını sabit tutarak daha fazla sıkıştırmak gereğidir buda daha fazla tork demek.Buda motor ömrü ve motor bloğu bakımından ekstra şeyler yapmayı gerektirir ayrıca piston çapı ve piston kolu mesafesi yani strok pistonun alt ölü ve üst noktası çok hassas tasarım gerektirir bu değerlere bağlı olarak sıkıştırma oranı haddinden fazla olursa benzin bujiye gerek kalmadan kendiliğinden yanar.Durum buyken 1.200 cc bir motor tamamen duruma göre ekonomi yapar.Artık forumda bana herkes ne ukala herif üşenmemiş gece gece bir ton yazı yazmış diyecek ama durum bu yani başka açıklaması yok.Bu şeklide olduğu sürece 1.200 motorun ekonomi motoru olduğu handikapından kurtulmak lazım ekonomi yapar ama şarlar oluşursa.
Konuya vakıf olduğunuz yada olmadığınız konusunda fikir yürütebilmem mümkün değil.Çünkü sözlü olarak ifade ettiğiniz olayların içeriğinde yeralan enerji,güç ve hareket formülasyonlarına ve işleyişine vakıf değilim.Dolayısıyla sözlerinizin sağlamasını yapabilme pozisyonunda değilim.Ancak bir cümleniz var ki sadece onu değerlendirerek bildiklerinizi yanlış anlaşılacak şekilde anlattığınızı rahatlıkla söyletebilirim.Şöyleki:
"Yani
güç gerektiren yerlerde düşük hacimli motordan daha az devir çevirir düşük hacimli motor ise daha fazla devir çevirmek zorunda kaldığı için yakıt tüketimi artar bu durumda 1.2 motor kendisinden yüksek hacimli bir motor gibi benzin yakar."
Bu cümlenizdeki sihirli bölüm bold olarak işaretlediğim bölümdür.Buradan yola çıkarak ise sadece şunu söyleyeceğim.Emin olun anlattığınız motorun işleyişine dair dinamikleri mühendislerde biliyordur.Ancak burada önemli olan nokta şehir hayatında bold ile işaretlediğim kısımda belirtilen şartların ne sıklıkla yaşandığıdır.Ve emin olun bu devasa firmalar bunun net istatistiğini hesaplayarak bu işe girişip, şehir insanı için benzinli ekonomik arabanın düşük hacimli motorlar olduğu söylemini savunmuşlardır.Zaten aksi yaşanıyor olsaydı bu şekilde üretim yapan tüm otomobil devleri korkunç tazminat davalarıyla boğuşuyor olurlardı, yanıltıcı reklam ve ürn bilgisi paylaşımından dolayı.
Buarada üzerinde hassas olduğum konu şu; bu forumun ne kadar hit aldığını bilmiyorum,ancak varsayalımki Türkiye'nin önde gelen forumlarından birisi.Paylaştığımız her bilginin yaratacağı sonuçları tasavvur edebiliyor musunuz? Bu ülkede insanlar dikiz aynasına cd asarak radardan kaçmayı deniyorlar.Varın ötesini siz hesaplayın..
Yoksa yukarıda alıntıladığım cümlenize en ufak itirazım yok,bunu bilmek için mühendis olmayada gerek yok..Ancak bahsettiğiniz şartlar tümevarım yapılacak şartlar değildir, bununda altını çizeyim..