Motorda "Üfleme"

İlk Yardım Merkezi. Aracımızla (veya başka bir konu ile) ilgili karşılaştığımız, deyenimlediğimiz problemler, sorunlar. Çözümünü paylaşalım ya da arayalım!

Motorda "Üfleme"

İleti Devrim » 27 Aralık 2010 23:45

Şimdi...

Aracı aldığım ilk günden beridir; kaliteli yakıt (eurodiesel), tüm bakımları (gecikmeden), ilk çalıştırma sonrası 1-2 dk. bekleme (motor ve turbo bakımı için), stop etmeden önce bekleme (yine aynı hassasiyet için) ve diğer hususlarda hassas davrandım. Hepsi motor ömrü ve sağlığı içindi... Bugün servise gittim. Özellikle soğuk havalarda motorda duymaya başladığım, motor soğukken gelen ama ısınınca kaybolan "çika çika çika çika çika çika" şeklinde gelen mekanik bir ses için. Hoş; motor ısındığı için duyamadık. Bir akşam bırakacağım orada, ayrı mevzu... (Bu arada Bor Power aldım ve koyduk motora. Hissettiğim fark(lar)ı ilgili konuya yazacağım.)

Fakat konu şu ki, Bor'u koyduktan sonra motoru bir süre çalıştırdık. Bu esnada usta yağ seviye tespit çubuğunu yerinden çıkardı ve olan biteni izledi bir müddet. Kapağın deliğinden bir miktar hafif renkli bir duman geliyordu. Ama belli belirsiz. Motor sıcaklığı orta derecedeydi (iki birim yanıyordu). Usta "Motor üflüyor" dedi ve sonra bir iki soru sordu:

    - Aracı sıfır mı aldın, ikinci el mi? - Sıfır aldım. Şu an 50bin kilometre'de.

    - Yağ eksiltiyor mu? - Hayır. Her bakım zamanı yaklaşırken (ya da zaman zaman) bakarım, her zaman "00000000" şeklindedir ekran. Nadiren bir iki tane "_" görsem de düzelir bir zaman sonra falan. Yağ eksilttiğine dair güçlü bir delil yok.

    - Yakıt sarfiyatı arttı mı? - Hayır. Aksine aracı ilk aldığım kış, şehir içi ortalama 5.5lt altına inemezken şimdi en fazla 4.5lt. görmekteyim.

    - Güçten düştü mü? - Hayır diyebilirim. Ama düştüyse de sürekli kendi aracımı kullandığım için ne desem doğru olmaz. Ama deparında sıkıntı yok.

Yani ustaya göre piston segmanlarında sızdırma problemi var. Piston odasında yanan yakıtın dumanı, aşağıya kartere sızıyor. Yağ kapağından gelen duman egsoz dumanı yani. Bu durum işin birinci sahfası imiş. Sonrasında segmanların (ya da sonrasında piston içindeki gömleklerin) daha fazla aşınmasıyla yağ yakmaya ve basınç kaçağının daha fazlalaşacağını anlattı. Sonuç, rektefiyeye kadar gidiyor. Yani pistonlara segman, piston odalarına yeni gömlek çakma işlemi. Masrafını sormadım bile...

Anlattım ustaya, bunca zaman motorun üzerine titredik. Ve sordum, "Aga bu nedir?!" Yakıt aldığın markayı değiştir dedi sadece usta. Madem bu kadar özendim, bakımlarını aksatmadım ve motora karşı hassas davrandım, o zaman geriye kalan suçlu "yakıt" - ustaya göre. Ve akabinde Opet'ten al dedi. Opet'in eurodiesel'i bu motorların biraz daha sesli çalışmasına neden oluyor ama kükürtü daha az dedi. Hani tamam, motor sağlığı için yaparız da... .... .. .

Öte yandan pistonun üzerindeki, piston odasında bulunan yağı aşağı sıyırarak temizleyen alt segmanda kurum birikmiş olabileceğini, gelecek bakımda kurum temizleyicisi ile temizleyerek deneme yapacağını ve akabinde yağa Motor Silk ekleyeceğini ifade etti. Şu an için acil bir durum yok diyor ama sarı alarm verdi usta. Konuyu açmadan önce internette bir hayli gezdim bu konuya ilişkin. Bir kesim, DCi motorlarda üflemenin normal olduğunu, her motorda (hele ki doğasında sürtünme olan bu motorlarda) fiziken kompersyon kaybının hep olduğunu, kaçağın olduğunu ama fazla olmaması gerektiğini, asıl neticenin kompresyon testiyle belli olacağını yazmış. Bir kesim ise motorun bitik olduğunu ya da bitmek üzere olduğunu ve kesinlikle rektefiye gerektiğini yazmış.

Ekleme: Bu üfleme işinin artık son noktası, yağ çubuğunu çekince motorun dışarıya yağ atacak kadar üfleme yapması, hatta normal kullanımda bile hava filtresine yağ gelmesi ve hava filtre kutusunun yağ ile dolmasına kadar giden bir durummuş.

Ben anlamadım bu işi. Öncelikle bu konuda sağlam ve güzel bilgileri olan varsa paylaşabilir mi? Lütfen kulaktan dolma bilgileri boş yere yazmayalım. Ayrıca; Eğer bu olayı merak eden arkadaşlar olursa bir ricam var. Aracınızı çalıştırıp 3-5 dakika sonra yağ seviye çubuğunu çıkartıp bir gözlem yaparak ve durumu buraya yazar mısınız? Fakat bunu, aracını yeni almış arkadaşlardan da rica edeceğim. Aradaki farkı görmek için.

Canım sıkıldı biraz...

Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3509
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya


Re: Motorda "Üfleme"

İleti Kara_yolcu » 27 Aralık 2010 23:53

Araç çalışır haldeykenmi yağ çubuğunu çekmek gerekir yani o haldeykenmi bakmak gerekiyor yoksa 3-5 dakika çalıştırıp stop ettikten sanramı bakmak gerekiyor bilgi verebilirmisiniz
Kara_yolcu
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 59
Kayıt: 14 Aralık 2010 21:41
Marka & Model: ClioIII Extreme 2011
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65hp
Kilometre: 900
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Biridgestone Turanza
İsim ve Şehir: Özgür TOKAT

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Devrim » 28 Aralık 2010 00:00

Motor çalışırken bakmak gerekir ki pistonlar hareket hâlinde olsunlar. Biz bakarken motor orta sıcaklıktaydı. 3-5 dakika çalıştırmak demek motorun hâlâ soğuk olması demektir aslında. Eğer belli bir mesafe yol aldıysanız, (eğer uygun durum olursa) vardığınız yerde de bakabilirsiniz. Motor belli sıcaklığa erişmiş olur.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3509
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Motorda "Üfleme"

İleti ByOnder » 28 Aralık 2010 00:05

devrim hocam çok basit bi matematik yapalım ve bunu bence takmayalım diyelimki motorun %20 ömrü bitmiş bunu kimse diyemez ama hadi ben dedim e 50 bin km desin e ozaman bu aşınma normal 250 binde hadi 50 binde olağan dışı sebeplere düşelim 200 binde motorun bitecek yani e bu anormal bişi değilki çok normal ben kısa dönemde bi sorun çıkaracağı kanısında değilim yanii.

ama her ürününde bi ömrü var evet malesef ülkemizde yakıtın pahalılığı olduğu gibi yakıtın kalitesizliği sorunuda mevcut en kötü yakıtı kullanıyoruz dünya yıllardır benzinde standart 110 oktan kullanırken biz 95 97 yi yeni yeni görüyoruz ...
ByOnder
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 673
Kayıt: 22 Mayıs 2010 14:43
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.2 75 HP
Kilometre: 25000
Yakıt: Shell V-Max
Lastik Markası: Pirelli P6
İsim ve Şehir: Samsun

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Kara_yolcu » 28 Aralık 2010 00:06

Hımm demek motor çalışırken yağ çubuğunu çekmenin bi sakıncası yok. Yarın bir bakıp durumu bildiririm size.İyi geceler
Kara_yolcu
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 59
Kayıt: 14 Aralık 2010 21:41
Marka & Model: ClioIII Extreme 2011
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65hp
Kilometre: 900
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Biridgestone Turanza
İsim ve Şehir: Özgür TOKAT

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Sani » 28 Aralık 2010 00:31

Devrim bey, bugün, galeriden çıkan 0 km dizel fiesta'nın yağ çubuğunu çekip o ustaya gösterseniz, motor bitmiş der. Dizellerde artık bir çok araçta bu var. Benzinlilerde bile bu bir gösterge değil. Benzinlilerde 2dk da kompresyon testi ile silindirlerin durumu anlaşılıyor ama dizellerde bu kadar kolay değil. Sizin motorun nereden baksanız 150bin km daha ömrü var. Kafaya takmayın...

Üstüne üstlük, ustanıza sorun, soğuk havada sıcak bir sıvıyı açarsa göreceği şey ne olurmuş. Çay içince de mi kaçak var çayda :D
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 911
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Devrim » 28 Aralık 2010 00:44

:) Teşekkürler. Açıkçası evet, internette karşılaştığım diğer iletilerde de diyorlar, sıfır veya az kullanılmış motorlarda da üfleme olur, bu "bitmişlik" göstergesi değil diye.

Yalnız, tabii ki buhar görünümlü bir duman olacak soğuk havada. Ama usta renk de görüyor dumanda. Renksiz veya sadece üfleme olsa tamam da diyor, dumanın olması iyi değil diyor falan...

Neyse olmadı test yaptırırım serviste. Dediğiniz gibi biraz işçiliği olan bir testmiş...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3509
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Motorda "Üfleme"

İleti aragon1979 » 28 Aralık 2010 00:46

bence bunu sorun etmenin bir anlamı yok.benim arabayada geçen servirte üflemeye başlamış demişlerdi.çok şaşımıştım ve kuzenim 20 yıldır dizel motor ustası hemen yanına gittim ve motorun durumunu anlattım çok aldırış etmedi çok saçma dedi motor bu üfleyecek dedi ve motora ayrıntılı baktı bişey yk dedi her motor mutlaka üfler dedi üflemeyen motor yok dedi.inanmadım başka bir ustaya daha gösterdim (nat öğretmeni olduğumdan öğrencilerimin babalarına gidiyorum) hepsi aynı şeyi söyledi içim rahatladı.arkadaşımın 2004 ford fiestası var ve 110000 de şu anda motor bitik dedi ford servisi sulara götürdük hemde 10 tane ustaya hepside motor bitik motora çok ii dediler.anladım ki servis elemanları alışmışlar yeni parça takmaya yani bitmişmi değiştir hiç bişeyden anladıklarını zannetmiyorummm.herkese ii geceler
aragon1979
ONBASI
ONBASI
 
İleti: 22
Kayıt: 10 Aralık 2010 21:40
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: CLİO HB EXECUTİVE
Kilometre: 80
Yakıt: dci
İsim ve Şehir: TOKAT

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Sani » 28 Aralık 2010 00:48

50bin km'deki dizel, üstüne titremişseniz, hiç bir şey olmaz. Çik çik sesleri içinde kulağınızı bi hava filtresine yaklaştırın bakalım.

Ayrıca yağınıza hiç bir şey karıştırmayın derim. Bor power dahil, resmi kurumlarca yararı belirlenmiş hiç bir belgesi yoktur. Ha silindirlerimi temizlemek isterim derseniz, yetkili bosch servislerinde Carbon Clean yaptırabilirsiniz.

Canınızı sıkmaya değmez. Eski aracımda çok yaşadım bunları, ustalar yakaladığını hesabı...

Dizel kompresyon testlerinde enjeksiyonların falan sökülmesi gerekir. Egzozdan mavi duman atmıyorsa, veya eksiltme yoksa, 50-100tl vermenize gerek yok...
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 911
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Devrim » 28 Aralık 2010 02:26

Bugün Bor'u yağa karıştırdık maalesef. Maalesef derken, sizin iletinize cevaben yazdığım için öyle dedim. İlgili konuya izlenimlerimi yazacağım ama konular çok dağınık yine. Toparlamaya çalışıyorum akşamdan beridir...

Açıkçası egsozda olup bitenleri gözlemleyemedim. İki yazdır (yaz ayları) üç adet mikro kamerayla çekim yapmayı planlayıp duruyordum. Biri öne, biri kilometre kadranına biri de egsozu görecek şekilde arkaya. Amaç, kalkış, hızlanma, yüksek devirli hızlanma ve düşük devirden hızlanma durumlarında egsozdan gelecek olayı kaydetmek. Aklıma geldi de yazayım dedim. :)

Olmazsa yarın eşime direktif vererek pedala bastırıp bakayım bir. Bir de sabah ilk çalıştırmadaki egsoz faaliyetini merak ediyorum...

Aragon1979, teşekkürler iletin için.
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3509
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Kara_yolcu » 28 Aralık 2010 09:05

Bu gün sabah motoru çalıştırdım 3- 5 km yol yaptım sonra yağ çubuğunu çektim delikten duman çıkmıyordu ancak üfürme buysa dışarıya yağ tanecikleri atıyordu hamde bayağı bi şekilde araç 600 km'de şimdi bu sıfır aracındamı motoru hasta hadi canım daha neler o yüzden kalbinizi ferah tutun.Sani beyin dediğine katılıyorum soğuk havada sıcak bir sıvıdan tabiki duman (o buhardır bence) çıkar.Sağlıcakla kalın...
Kara_yolcu
UZMAN ÇAVUŞ
UZMAN ÇAVUŞ
 
İleti: 59
Kayıt: 14 Aralık 2010 21:41
Marka & Model: ClioIII Extreme 2011
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 65hp
Kilometre: 900
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Biridgestone Turanza
İsim ve Şehir: Özgür TOKAT

Re: Motorda "Üfleme"

İleti burak120320 » 28 Aralık 2010 09:55

sabah işten eve gelince stop etmeden aklıma geldi bu konu.. yağ çubuğunu çektim 7-8 saniye kadar buhar çıktı bu arkadaşların dediği gibi ısıyla alakalı büyük ihtimalle. 20-25 sn sonrada çok küçük tanecikler şeklinde yağ püskürmeye başladı. 1 dakika kadar bekledim dışarı püsküren yağda artma falan olmadı. arkadaşların kesin iletilerinden biliorum ki bu bir sorun diil. içim rahat :) teşekkürlerrr paylaşımlara..
burak120320
YÜZBAŞI
YÜZBAŞI
 
İleti: 727
Kayıt: 04 Ağustos 2010 10:08
Marka & Model: 308 Sportium
Motor Tipi & Gücü: 1.6 hdi
Kilometre: 52000
Yakıt: Shell Nitro
Lastik Markası: Michelin
İsim ve Şehir: Ankara

Re: Motorda "Üfleme"

İleti serdr » 28 Aralık 2010 10:14

ben öyle ustanın ...... öyle adamları usta diye oraya koyanlarında ....... diyorum başka bişey demiyorum ha bunlar para kazanma politikasıda olabilir ama insanları yanlış bilgilendirmeleri çok uyuzuma gidiyor yazılanları biraz okudumda herkezin atladığı yanlış bir bilgi var birincisi araç çalışırken yağ çubugunu çekip baktığınızda illaki bi ufaktan üfleme olur bu her araçta vardır neden peki malum araç çalışıyor pistonların grangin sürrekli aşşağıya doğru bi baskısı var yağ pompasınında yukarı doğru bi baskısı var doğal olarak hafif bi buhar hafif bi sıcrama olur.... bu birinci kısım ikinci kısımsa aracın komresor kaçırdığını yağ kapağını açıp ordan görebilirsiniz ki yeni araçların hepsi üstten egzatrikli olduğundan ordanda illaki yağ sıçratıcak ve ufak çaplı bi buhar atma vardır ha üfleme dediğimiz olay yağ kapaığını açarsınız elinizi kapağa doğru yaklaştırdığınızda egzozdaki gibi bi basınçla içerdeki buhar elinize doğru baskı yapıyorsa motoru o zaman elinize almışsınız demektir...
serdr
ONBASI
ONBASI
 
İleti: 17
Kayıt: 20 Aralık 2010 08:37
Marka & Model: ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCİ 80+22
Kilometre: 55110
Yakıt: Shell gtl
Lastik Markası: michelin exealot17''
İsim ve Şehir: serdar antalya

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Sani » 28 Aralık 2010 21:56

Devrim bey, egzozu gündüz aracı soğuk çalıştırmada takip edebilirsiniz. Kamera falan uzun iş :)
Sani
BİNBAŞI
BİNBAŞI
 
İleti: 911
Kayıt: 08 Aralık 2009 17:04
Marka & Model: 09 Megane3
Motor Tipi & Gücü: 1.5DCI 105hp
Kilometre: 0
Yakıt: Opet Eurodiesel
Lastik Markası: Goodyear
İsim ve Şehir: İstanbul

Re: Motorda "Üfleme"

İleti Devrim » 29 Aralık 2010 01:04

Tabi canım, kamera işin fantezisi. :)

Akşam üstü eşim çalıştırdı, baktım egsozdan (abartıyorum) duman bile çıkmadı. :D Yani kara kuru veya beyaz bir renk bekliyordum, ikisi de gelmedi...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3509
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya


Sonraki

Sorular & Cevaplar, Problemler & Çözümler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 48 misafir