Arka kapılara hoparlör montajı konusunda, forum sitemizin önceki hâlinde bir arkadaşımız göstermişti fakat bilgiler kayboldu ve mevcut forum'umuzda böyle bir konu yok. Ben de hazır elim değmişken anlatmak istedim. Aşağıda edindiğim tecrübeleri sırasıyla aktarmaya çalıştım.
Özellikle Authentique model araçlarımızda arka kapılarda tesisat çekili olduğu hâlde hoparlörler bulunmamaktadır. Aslında bu mevzu, Uğur arkadaşımızın açtığı "Authentique'lerde Arka Kapılara Hoparlör" konusundan alevlendi. Burayı yeni okuyan arkadaşların önce diğer konuya göz atmaları iyi olabilir.
Ama ben yine de önceki konuya da değinerek bugün yaptıklarımı anlatayım.
GEREKLİ ALET EDAVATLAR:
Aşağıdaki gereçler sizin deneyiminizde ufak tefek değişiklikler gösterebilecektir.
:arrow: Bir adet Clio Authentique araç. 8-)
:arrow: İki adet 13 cm. hoparlör. :mrgreen:
:arrow: Aracınızın bulunduğu noktaya kadar uzayabilen elektrik uzatma kablosu.
:arrow: Tornavida. (Geniş uçlu, ince uçlu, yıldız tornavida gibi bir kaç çeşit bulunsa her duruma karşılık iyi olur.)
:arrow: Maket bıçağı.
:arrow: Sele-bant ve kablo izole için siyah bant.
:arrow: Plot kalem.
:arrow: Matkap. (Ve beraberinde gerekli metal delici uçlar.)
:arrow: Lehim takımı.
1) HOPARLÖR SEÇİMİ
Diğer konuda, bu noktada da fikir alışverişi yaptık. Normalde Clio araçlarımızda kullanılan standart hoparlörlerin gücü 15 Watt'tır. Muhtemelen Cd-Çaların gücü de ona göre imâl edilmiştir. Bu bilgileri gözden kaçıran ben, gidip max'imum 150 Watt'lık hoparlör almıştır, hiç gerek yoktur. : ))
Şimdi şöyle bir handikap var arkadaşlar. Ön kapı olsun, arka kapı olsun, hoparlör almak veya değiştirmek isteyen arkadaşlar, öncelikle ve kesinlikle ilgili bölgeleri açıp inceleme yapmalıdırlar. Şu anki düşünceme göre, ön tarafa 13 cm.'lik hoparlörler uyarken, arka tarafa -belki- 14 veya 15 cm.'lik hoparlörler de sığabilir. Fakat, bilgime göre (yanlışım yoksa) hoparlörün watt'ı yükseldikçe arkadaki mıknatıs alanı ve çıkıntısı da orantılı olarak büyüyor ve bu da yerleştirmede sıkıntı doğurabiliyor. O yüzden ilk önce gerek araç üzerinde gerekse -mümkünse- alınacak hoparlör üzerinde fizibilite çalışmaları yapmak çok yerinde olur. Aşağıda da anlattığım gibi, benim 150 Watt'lık hoparlörün mıknatısı ile cam krikosunun çelik teli biraz sürtüştüler ve çözüm bulana kadar biraz çabaladım.
Neyse. Sonuçta bu hoparlörü almış bulundum ve bunu değerlendirmem gerek. Ön tarafta zaten tweeter sistemi bulunduğu için, arka tarafa aldığım bu hoparlörlerde de tweeter bulunmasını arzu ettim.
2) DÖŞEMENİN SÖKÜLMESİ VE TAKILMASI
Döşemenin sökülmesi ve takılması bilgileri için lütfen tıklayınız.
3) MONTAJ HAZIRLIĞI
Döşemeyi söktükten sonra, fabrikaca açılmış deliği açığa çıkartmak için, maket bıçağı ile köpük izole maddesini kesiyoruz.
[ img ]
Aşağıdaki fotoğrafta gördüğünüz gibi, malesef hoparlör mıknatısımızı yerleştireceğimiz alandan cam krikosuna ait bir çelik tel geçmektedir. Eğer hoparlörümüzü bu deliğe hesap yapmadan oturtursak malesef çelik tel hoparlörümüzün mıknatısına yapışmaktadır. Cam kolunu geri takıp camı kaldırıp indirdiğimizde, telin mıknatısın arkasına sürtündüğünü net şekilde duyabiliriz. Hoparlörü her şekilde yerleştirsek de temastan kurtulamıyoruz. Bu yüzden hoparlöre bir "yükseltme" işlemi yapmak gerekiyor. Ayrıca, açıkcası mıknatısa değer çelik tele az da olsa bir miktar akımın gideceğini, dolayısıyla tüm araçta istenmeyen bir elektrik akımının olacağından çekindim. Ya da tersi bir durumdan... O yüzden bu temastan kesinlikle kaçınılmasını öneririm.
[ img ]
Bu "yükseltme" işleminin amacı, hoparlörle saç arasına bir çerçeve koyup, hoparlörün mıknatısını temas edebileceği (yay, tel, cam, kablo vb.) cisimlerden uzak tutmaktır. Bir kaç yere sormama rağmen adam gibi bir çerçeve bulamadım. Belki biraz daha iyi aramam gerekiyordu... Herneyse. Bu konuyu ilk açtığımda elimde 13 cm'e uygun bir ince daire-çerçeve vardı ve onu değerlendirmeye çalışmış olsam da kötü bir işçilik çıkmıştı ortaya. Hatta konuyu okumuş olanlar görmüştür. Sonradan farkettim ki satın aldığım hoparlörlerin kapağındaki marka yazılı ızgara teli çıkardığımda elimde kalan çerçeveyi çok güzel bir "yükselteç" olarak kullanabiliyorum.
[ img ]
Bu çerçeveyi ters çevirip hoparlöre uygun şekilde yerleştirdiğimde işime yarayacak bir "aparat" hâline gelebiliyor.
[ img ]
[ img ]
İşte bu şekilde hoparlörü tekrar yerleştirip prova yaptım. Hem hiç bir temas yoktu hem de etrafta boşluk kalmadı. Aynen bu şekilde plot kalemi kullanarak, matkapla deleceğim yerleri işaretledim.
[ img ]
Daha sonra matkaba gerekli metal delici ucu taktım. Hangi ucu takacağımı, satın aldığım hoparlörlerin kutusundan çıkan kılavuzdan öğrendim. 3.3 mm'lik delik açın diyordu. Vidalar 4 mm. çünkü. Gerçi sizin edineceğiniz hoparlörün vida standartı farklı olabilir; kullanım kılavuzuna göz atınız.
Bir dizimi yere, bir dizimi de kapıya yükleyerek sabitlendim ve işaretlediğim yerleri matkapla deldim. (Aşağıdaki fotoğraftan birden fazla noktalam görülebilir, görmezden geliniz.)
[ img ]
Ve hemen ardından yerleştirme provası yaptım, sorun yoktu.
4) KABLOLARIN BAĞLANMASI VE MONTAJ
[ img ]
Sırada lehim işi var. Açıkcası şu "T-aparatı" denilen 'şeyi' aradım ama bulamadım. Bazı elektrikçiler, mevcut kabloyu "sıyırarak" bağlantı yap dedi, bazısı kabloyu kes dedi (ki bu fikre katılıyorum). Mevcut soketi 5 cm. geriden kesip saklamayı, açığa çıkan ucu da hoparlörlerle gelen kabloya bağlamayı düşündüm ama sonra şöyle bir fikir geldi aklıma. Araçlarımızdaki soketlerin üzerinde bir kapak var. O kapağı açıp görünen yerlere lehim yapabilirsiniz. Ama yok uğraşamam derseniz soketi kesip, hoparlör kablolarını doğrudan bağlayabilirsiniz de...
[ img ]
O kapakçığı kopardım attım ve içine lehim yaptım aşağıdaki görüldüğü gibi. Etrafını bantlarayak izole etmeden önce Cd çaları açarak test ettim, sorun yok. Fotoğrafta görülen siyah-gri kablo, hoparlör setinin içinden çıktı. Diğer hoparlör için de siyah-beyaz çıktı. Bu kabloların diğer ucu, hoparlörlerin arkasındaki mini-soketlere giriyor zaten. (Bkz. Bir sonraki fotoğraf.)
[ img ]
[ img ]
Son olarak da tüm kabloları uygun ve güzel şekilde derleyip toparlayıp, bantalayıp paketledim kapının içine! Ardından da hoparlörü vidalayıp işi bitirdim.
[ img ]
* DÖŞEME İÇ KISMI
Bu aslında bir ara madde. Yani uygulamak zorunda değilsiniz ama yine de bilgi vermek istiyorum.
Hoparlörde belli bir yükseltme yapınca, döşeme içindeki hoparlör muhafazasındaki "plastik çıkıntılara" temas etdeceğinden endişe ettiğim için, bu çıkıntıları maket bıçağıyla kolayca aldım. Bunlar görünümünün aksine çok ince plastikler ve bıçakla gayet kolay kesilebiliyor.
Öncesi:
[ img ]
Sonrası:
[ img ]
Ve döşemeyi üzerinden görünüm.
[ img ]
[ img ]
Bu arada ortalık, kapı, döşemeler falan biraz kirlendi, kusura bakmayın. : )
* Tüm işlemi bitirdikten sonra, kapının altında birbirinden biraz mesafeli iki deliğin olduğunu gördüm. Sanırım su vs. tahliye deliği olabilir. Yere gazete sererek uzandım. Bir elimde el feneri, diğer elim de cam kolunda, çevire çevire deliklerden kriko teline ve hoparlör mıknatısını gözledim. İyi bir açı yakalarsanız hepsini görebiliyorsunuz. Ve hiç bir temasın olmadığını görerek emin oldum...
SONUÇ
Döşemeleri yerleştirip ortalığı temizledim ve eve dönerken Cd'yi açtım. Eros Ramazzotti şahsiyetinin yavaş ama güçlü davulları olan bir parçasını açtım. Tanrım, bu ne mutluluk!. : )) Şunu belirteyim, tabii ki bu sisteme surround denmez ama yine de o hissi alabilmek için FAD -2 değerde tuttuğumda güzel bir ortam yakaladım. Hoparlörler elimdeyken veya test ederken sesi pek güçlü gelmiyordu. Fakat hoparlörü kapı kasası içine yerleşince kavuştuğu akustik ortamında bas frekansları daha iyi geldi. Akustiği zayıf olan enstrümanlar gibi hoparlörler de akustiksiz hâldeyken fazla bir şey ifade edemiyor...
Yaz zamanı biraz vakit bulabildim diye giriştim bu işe. Tavsiye ederim. Ama eğer eliniz bu işlere yatkın değilse yetkili bir yere yaptırın. Yanlış anlamayın ama denemelerinizden doğabilecek olası problemlerden sorumlu olmadığımı bir etik olarak yazmalıyım.
Sonuçta, bir şekilde bunu yapın, aracın içindeki hava değişiyor inanın...
ÖNEMLİ ÖNERİLER
- Alacağınız hoparlörün watt'ı ve ebadı konusunda iyi araştırma yapınız.
- Eğer mümkünse hoparlör satın almadan önce döşemeleri döküp yer incelemesi yapınız.
- Çalışma esnasında çıkartacağınız her türlü tapa, kapak, vida gibi parçaları bir kutu benzeri kap içinde muhafaza ediniz yoksa kaybedebilirsiniz. Çünkü çalışma esnasında ortalık biraz dağılabiliyor hâliyle.
- İşe girişmeden önce gerek döşemelerdeki vidaları rahatça sökebilecek, gerekse matkap gibi çok lazım gereçleri temin edininiz.
- Kablo bağlantısı yapınca kabloları izole etmeden önce ses denemesi yapınız.
- Hoparlörü montaj ederken yükseltme ihtiyacı hissederseniz yukarıdaki gibi bir aparat kullanınız. Eğer hoparlöre kaynak yapılmış olan, arasından vida geçen U şekilli saç-metalin arkası boş olursa, vidaları sıkıştırırken U şekilli çatal saçın geriye doğru bükülmesine ve kırılmasına yol açarsınız ki bu durumda hoparlörü vidalayamayabilirsiniz!.
- Eğer elinizde yeterli ekipman yoksa lütfen bir yetkiliden yardım alınız.
Teşekkür ederim.