LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

Araçlarımızın yürür aksamlarına dair herşey; Fren sistemi, lastikler, jant'lar, süspansiyon sistemi, amortisörler vb...

LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

İleti ibom » 25 Eylül 2009 07:33

LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

GENEL

Nitrojenin lastiği oluşturan kauçuk karışımlarına olumlu etkisi

“Oksijen ve nem – lastik katilleri”

Tüm havalı lastikler; keşfedildikleri günden beri, “bozulma/tahribat veya kalitesini her geçen gün kaybetme” sorunuyla mücadele etmek zorunda kaldılar. “Lastik zayıflaması” maskesi altındaki bu bozulma bir kimyasal oksitlenmedir.

Düşman OKSİTLENME !

Şişirme için kullanılan hava; %78 Azot (Nitrojen), % 21 Oksijen, % 0.9 Argon ve %1 diğer gazların karışımından oluşur.

Karışımda yer alan oksijen molekülleri bu bozulmanın temel nedenidir.

Lastik bünyesindeki:

a- Hava sızmasını engelleme görevi olan liner (en içte kalan, özel kauçuk karışımı olan kat)

b- Antioksidan (oksijen istilasına karşı koyan, engellemeye çalışan)

c- Yaşlanmayı geciktirici kimyasallar

vasıtasıyla bu bozulmadan korunacak bir şekilde tasarlanmıştır.

Kimyasallar belirli bir sürede kendilerini kullanıp bitirirler. Lastik içindeki şişirme basıncıyla, dış ortamdaki atmosfer basıncı arasındaki fark nedeniyle haraket içten dışa doğrudur. Böylece bozulma; lastiğin iç kısmından (liner) başlayarak tahrip oranı artan bir şekilde dışa doğru yayılmaya devam eder. Bozulma eyleminin yönü daima bu olduğundan, oksijen molekülleri kauçuk karışımının yapısında bulunan doymamış iki bağlantılı atomlarla kimyasal reaksiyona girerek ve kauçuk karışımı moleküllerinin gücünü zayıflatır, esnekliklerini azaltır (sertleştirir).

Bu tahribat, lastik şişirme basıncı ayarlamalarında hızlanır çünkü içeriye her seferinde biraz daha oksijen molekülleri girer.

Nitrojenin içinde ne nem ne de oksijen olduğundan bu tahribat oluşmayacaktır.

Oto ve kamyon grubunda lastiklere Nitrojen (Azot) gazı basmak şu avantajları sağlıyor.

Şişirme esnasında lastiğin içine yağ ve nem basılmayacaktır. Nitrojen gazı lastik içinde normal hava gibi nem oluşturmayacak. Böylece gerek lastikte gerekse jantta korozyon meydana gelmeyecektir. Doğal olarak lastik, lastik içinde kullanılan çelik kuşak ve topuk çember tellerinin, jant ve supapların kullanım ömrü daha uzun olacaktır.
Yapılan labaratuvar çalışmalarında oksijenin butil kauçuk karışımları üzerindeki olumsuz etkisi nitrojenle kıyaslandığında 4 kat daha fazladır.
Nitrojen; normal hava gibi ısınmıyor.
Nitrojen; normal hava gibi patlamıyor çünkü normal hava gibi genleşme yapmıyor
Yanmıyor çünkü içinde oksijen yok.
Çevreye hiçbir zararı yok.
ibom
ASTEĞMEN
ASTEĞMEN
 
İleti: 179
Kayıt: 16 Eylül 2009 16:12
Marka & Model: renault clio alize
Motor Tipi & Gücü: dci 65 hp
Kilometre: 78000
İsim ve Şehir: karaman


Re: LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

İleti vipsezgin » 26 Eylül 2009 09:44

20 tl ye basılıyor nıotrojen
vipsezgin
Moderatör
Moderatör
 
İleti: 1119
Kayıt: 09 Haziran 2008 07:55
Konum: Tekirdağ / Çorlu
Marka & Model: Renault Clio II
Motor Tipi & Gücü: 1,6 16V
Kilometre: 88750
Yakıt: Shell opet
Lastik Markası: Lassa
İsim ve Şehir: SEZGİN / ÇORLU

Re: LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

İleti maliedis » 17 Kasım 2009 18:10

uçaklardada nitrojen kullanılıyor :)
maliedis
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
ASTSUBAY BAŞ ÇAVUŞ
 
İleti: 103
Kayıt: 04 Ekim 2009 18:47
Marka & Model: Renault ClioIII
Motor Tipi & Gücü: 1.5 DCI 65 hp
Kilometre: 55000
Yakıt: Shell Nitro+
Lastik Markası: MichelinEnergySaver
İsim ve Şehir: Muhammet Ali Ediş Eskişehir

Re: LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

İleti impossible » 17 Kasım 2009 18:17

kullanan bir arkadaşım farkı yok demişti, nedir artıları ve eksileri kullanan arkadaşımız var mı?
impossible
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1445
Kayıt: 21 Ekim 2009 12:45
Konum: ..her daim güney
Marka & Model: Clio DynamiqueTomtom
Motor Tipi & Gücü: 3 x 1.5 dCI 85 hp
Kilometre: 0
Yakıt: değişken
Lastik Markası: Continental
İsim ve Şehir: murat - nazilli > bodrum > antalya

Re: LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

İleti Devrim » 17 Kasım 2009 19:12

Açıkcası ben de performans konfor vs. olarak bir fark görmedim.

Ama bana mantıklı gelen iki nokta var:

(1) Mevsim değişimlerinde lastik basıncı aynı kalıyor çünkü Azot, ısıya tepki veren bir gaz değil. Öte yandan uzun yolculuklarda, soğukken 32 PSI olan bir lastiğin basıncı, yüksek süratte içindeki havanın ısınmasından kaynaklı olarak, lastik basıncı seyrin ortasında (veya sonunda) 39-40 PSI'ya çıkabiliyor. Bir yaralanma durumunda bu PSI farkı, lastiğin patlaması veya sadece delik kalması arasındaki çizgiyi belirler diye düşünüyorum. Ayrıca sürekli uzun seyahatler yapıyorsanız, seyir esnasında iç basıncı artan, yolculuk sonunda ise soğuduğu için basıncı düşen, yani sürekli bu değişime maruz kalan bir lastiğin yıpranmasından da söz edebiliriz. Belirtildiği gibi Azot'un ısıya duyarsız olması, bu tip basınç farklarını ortadan kaldırmaktadır.

(2) Azot, oksijen içermez. Bu sebepten lastiğin içindeki Azot, lastikte ve jantın iç yüzeyinde oksitlenme yapmayacaktır. Gerçi bunu düşünerek Azot bastırmak gereksiz. On yıllarca normal hava görmüş hiç bir jant'ta ciddi bir oksitlenme oluşmamıştır. Nemli kıyı bölgelerde bile olsanız bırakın jant'ı, aracı o kadar süre koruyamazsınız zaten...

Özellikle birinci madde bana uyuyor. O yüzden lastiklere Azot bastırdım. Yeşil sibop kapaklarım oldu. :)

Ayrıca, "Azot gazı ısınmadığı için lastiklerin otobanda ısınmasına izin vermiyormuş, bu da yol tutuşunu zayıflatıyormuş" veya bir benzeri, "Azot ısınmadığından lastikleri soğuk tutuyormuş, yüksek süratte tehlike arzediyormuş" gibi söylemlere katılmıyorum. Lastikleri ısıtan içindeki hava değil. Yol (asfalt) ile olan sürtünmesidir. Lastikteki normal havanın en fazla bu ısınmaya destek sağladığını düşünebilirim. Ama içerde Azot olması durumunda lastik yine ısınacak ve yol tutuşu sağlayacaktır. Ve içerdeki azotun, lastiğin ısınmasını engellemesi saçma bence. Azot soğuk bir gaz değil, sadece ısıya duyarsızdır. Yani lastik içindeki havadan "sıfır" tepki alacaktır.

"E ama normal hava olsaydı, hava ısınacaktı ve lastik daha sıcak olacaktı". Lastikler içindeki havadan aldığı ısıyla yere tutunuyorsa vay hâlimize. Ayrıca lastiğin aşırı ısınması da zarar diye düşünüyorum.

Neyse, bu kadar yazdım ama benim için ilk madde tek mantıklı gerekçe. Onun dışındakileri (lastikçilerde en az 8-10 madde yazar ya hep) pek geçerli görmüyorum...
Devrim
Site Admin
Site Admin
 
İleti: 3463
Kayıt: 09 Haziran 2008 02:41
Marka & Model: Clio III 2008 Auth.
Motor Tipi & Gücü: 1.5dCi 65hp
Kilometre: 120000
Yakıt: Total Eurodiesel
Lastik Markası: Kumho KW17 185/60/15
İsim ve Şehir: Konya

Re: LASTİK ŞİŞİRME ESNASINDA NİTROJEN (AZOT) KULLANILMASI

İleti impossible » 18 Kasım 2009 09:26

formula araclarında ne kullanılıyor,bilen var mı?
impossible
YARBAY
YARBAY
 
İleti: 1445
Kayıt: 21 Ekim 2009 12:45
Konum: ..her daim güney
Marka & Model: Clio DynamiqueTomtom
Motor Tipi & Gücü: 3 x 1.5 dCI 85 hp
Kilometre: 0
Yakıt: değişken
Lastik Markası: Continental
İsim ve Şehir: murat - nazilli > bodrum > antalya



Yürür Aksamlar & Lastikler

Kimler çevrimiçi

Bu forumu görüntüleyenler: Kayıtlı kullanıcı yok ve 72 misafir